slideshow 1

Egyre kevesebb az iskola

Újabb iskola került fel a „fekete listára”. A kevés diák és a magas fenntartási költségek okozhatják vesztét a mandabokori iskolának. A diákok három belterületi iskolában is folytathatnák tanulmányaikat. Végleges döntés az ügyben csak a jövõ héten várható. Viszont a kevesebb iskola, kevesebb oktatót igényel. Megkérdeztük a leendõ tanár-jelölteket, mi a véleményük errõl a folyamatról, hogyan látják jövõjük a diploma után.

Mandabokorban ellenzik az iskola megszüntetését, ugyanis a városban egyedül csak itt tanítanak szlovák nyelvet. Viszont az iskola összlétszáma csupán tizenkilenc, az eddig összevont osztályok fenntartási költsége nagyon magas, ezért a nyíregyházi önkormányzat fontolóra veszi az intézmény további mûködtetését. Nem csak városunkban, hanem országszerte problémát jelent, hogy egyre több oktatási intézmény akarnak bezárni. A legtöbb helyen ez ellen tiltakoznak, sokszor mindhiába.

Kíváncsiak voltunk hallgatóink hogyan vélekednek az ügyrõl, hiszen a többség a képzés végén tanári diplomát kap. A vélemények ebben az esetben is megoszlanak.

Szükség volt, van és lesz az iskolákra

Szemán Réka (francia-német, 3.évf.) bízik az idegen nyelv ismeretében, és más lehetõséget is lát a tanári álláson kívül:
- Diploma után lesz-e állásom, még nem tudom. Nekem ettõl talán nem kell félnem, mert nyelvszakosként több lehetõség kínálkozik. Viszont vannak nem nyelvszakos hallgatók is, akik nagyrészt csak tanári állásban tudnak elhelyezkedni. Mindezek tükrében természetesen nem tartom helyesnek az iskolák bezárását, mert szükség volt, van és lesz rájuk mindig.

Hadas Bianka (angol-kommunikáció, 3.évf.) nem szeretne iskolában tanítani. Õ a magyar rendszer amerikanizálódását látja a folyamat mögött:
- Manapság nem ritkaság, hogy egy diplomás nem abban a szakmában helyezkedik el, amire elvileg a diplomája szól. Magyarországon évek óta beszûkült a munkaerõ-piac. A rendszerváltás után rengeteg iskola jött létre eltérõ színvonallal, ezért szerintem nem rossz a centralizálás gondolata, így kiegyenlítõdhetnének a különbségek. Ha jobban megnézzük a magyar rendszert, Amerika példáját követjük, az új érettségi is a nyugati példát követi .

Magántanítványokat is lehet fogadni

- Talán azért nem látom olyan vészesen ezt a dolgot, mert szerintem vannak olyan tanári szakos hallgatók, akiknek más elképzelésük van a végzettségükkel, mint iskolai tanárként állást vállalni. Persze ennek ellenére az lenne az ideális, ha mindenki el tudna helyezkedni, abban a szférában, amiben szeretne. Ha mégsem sikerül átmeneti megoldásként magántanítványokat is lehet fogadni, amíg valahogy meg nem oldódik a helyzet.

Kálnai Anita

 


 

2016, Nyiregyhaza