Benne vagyunk a LEGO hírlevelében: LEGO módszertan az egyetemen

A LEGO Nyírlevél című hírlevelének márciusi számában LEGO módszertan a Nyíregyházi Egyetemen címmel Szabó Józseffel, az intézmény LEGO® Education Innovation Studio-jának szakmai vezetőjével készült interjú is olvasható. A cikket az alábbiakban közöljük:

 

 

 

 

LEGO MÓDSZERTAN A NYÍREGYHÁZI EGYETEMEN

 

2018 vége óta a Nyíregyházi Egyetemen működik Közép-Kelet-Európa első LEGO Education Innovation Studio nevű élménypedagógiai műhelye. Városunkban tehát már a tanárképzésbe és oktatási formákba is beépültek a LEGO kockák. De miért fontos, hogy megjelenjen a játék és a kreativitás az osztálytermekben is? Az élmény alapú tanulás egyik nagy előnye, hogy segítségével kiemelhetőek a STEM ismeretek (tudomány, technológia, mérnöki ismeretek és matematika) a könyvszagú, sokszor unalmas és emiatt nem hatékony tantermi oktatásból. Azok a gyerekek. akik megtapasztalják, kipróbálják, megépítik az adott témát, sokkal érdeklődőbbek, és nem mellesleg sokkal inkább megjegyzik a „játék közben' kapott információkat. A LEGO Education nevű üzletágunk kifejezetten oktatási célra fejleszt termékeket és pedagógiai módszereket. Az á szaktudásuk és támogatásuk segítségével valósult meg Nyíregyházán is az Innovation Studio, amelyben az utóbbi másfél évben számos diák és tanárjelölt fordult már meg. Szabó Józsefet, a stúdió egyik állandó munkatársát, a Nyíregyházi Egyetem Informatikai Csoportjának munkatársát kérdeztük a stúdió munkájáról.

 

Mi a te munkád? Hogyan kezdtél el a LEGO Education módszertannal dolgozni?

 

A Nyíregyházi Egyetem - LEGO Education Innovation Studio koordinátora, és egyben oktatója vagyok. Feladataim közé tartozik a stúdió életének koordinálása, kezdve a kurzusok szervezésétől, a marketingen keresztül az oktatásig. Informatika tanárként találkoztam először a LEGO Education tematikus készleteivel, valamint a módszertannal. A Nyíregyházi Egyetem jóvoltából késóbb részt vehettem LEGO Education Academy tréningeken, melyeken még jobban megerősödött bennem az a hit, hogy ennek a módszertannak helye van a magyarországi közoktatásban. Az NYE-LEIS koordinátoraként kollégáimmal fő célunk, hogy a LEGO Education módszertanát és pedagógiai értékrendjét országosan megismertessük a jelen és jövő pedagógusaival, valamint a hozzánk érkező vendégekkel, szakemberekkel, diákokkal.

Hogy foglalnád össze, módszertan lényege?

 A LEGO Education módszertan lényege, hogy játékeszközök segítségével olyan megismerő, alkotó, kreatív tevékenységet végezzenek a gyerekek, ami segíti többek között a kommunikációs, kooperatív kompetenciák vagy az algoritmikus gondolkodás fejlesztését Mindez már a koragyermekkortól kezdve alkalmazható, ezért az iskolák mellett kiterjed az óvodai felhasználásra is.

Hogyan Illeszkedik mindez az egyetemi képzésbe?

A Nyíregyházi Egyetem tanár-, tanító- és óvodapedagógus képzéseiben alapfeltétel, hogy minden hallgató találkozzon a LEGO Education módszertanával. Ezzel kapcsolatban gyakorlati, és elméleti ismereteket kapnak kollégáinktól. Milyen foglalkozásokat, programokat tartotok a stúdióban? Jelenleg két fő irányvonalat követünk. Az első a "Projekt alapú ismeretátadás LEGO robotokkal -Pedagógus-továbbképzési program'. Az ezen résztvevők megismerhetik, hogy a LEGO Education WeDo 2.0 és a LEGO Mindstroms Education EV3 eszközök, valamint a korszerű módszertan hogyan járul hozzá az oktatás digitális, élmény alapú megújításához. A másik irányvonalunk a "LEGO Education módszertani alapok alkalmazása az oktató-nevelő munka során" című - az előzőhöz hasonlóan - 30 órás, akkreditált pedagógus-továbbképzés, melynek célja, hogy a résztvevők elsajátítsák a LEGO Education módszertanát, annak beillesztését a saját tanóráikba, foglalkozásaikba, tevékenységeikbe, függetlenül attól, hogy milyen korcsoportban alkalmazzák azt. Ezen képzés már nemcsak a közoktatásban tanító pedagógusoknak, hanem az óvodapedagógusoknak is ajánlott. Képzéseink mellett természetesen fogadunk iskolás, valamint óvodás csoportokat is.

 

Kik juthatnak be oda?

A stúdiót jelenleg főleg módszertani oktatásra, kutatásra használjuk, de természetesen szívesen várjuk külső csoportok, iskolák, óvodák jelentkezését is. Ehhez előre kell jelentkezni hozzánk, mivel nagyon szűkös az időbeosztás a folyamatos, egész napos kurzusok miatt. Jelentkezni e-mailben lehet, melynek címe minden egyéb információval együtt megtalálható a weboldalunkon, a www.leis hu oldalon.

Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikereteknek?

Az elmúlt másfél évben több mint 200 pedagógust képeztünk ki a LEGO Education módszertanára, amit a visszajelzések szerint igen hasznosnak tartottak. Számos egyetemi hallgató már úgy végezte el a tanulmányait, hogy a módszertannal megismerkedve, előnyt élvezett a munkahelyi felvételinél, valamint az ottani pedagógus közösségbe való beilleszkedés során.

Milyen terveltek vannak?

 

Idei tervünk, hogy a koragyermekkori fejlesztésben nagyobb sikereket érjünk el mind a kutatás, mind pedig az oktatás területén. Felméréseink alapján igen nagy szükség van a módszertanra az óvodákban is. Ennek elsajátításához szeretnénk nagyobb segítséget nyújtani nemcsak a gyakorlatban, hanem az elméleti kutatások területén is az óvodapedagógusoknak.

" 2019-tól már az egyetem gyakorló iskolájában, az „Eötvösben” is használják a LEGO Education módszertant - itt egy élménypedagógiai tanterem került kialakításra, amelyben LEGO eszközök segítségével tanulhatnak az oda járó diákok miközben egyre több pedagógus nyer betekintést a módszertanba.

 

(Forrás: LEGO hírlevél, Nyírlevél, 2020. március)