Mire koncentrálj, ha felvettek? - csütörtökön kiderülnek a ponthatárok

Ugyan a ponthatárok megállapítása még várat magára, de már most érdemes gondolkodnod, mi az, amit keresel a felsõoktatásban? Elvégre a felvételi eredménye megváltoztatja az életedet...

 

Akár tagadjuk, akár nem: kockázatos vállalkozás a továbbtanulás. Leginkább azért, mert a tudás, az új ismeretek megtapasztalása megváltoztatja gondolkodásmódod. Ha középiskola után vagy, már nem nézhetsz a régi szemüveggel a világra, kötelezõ lesz, hogy keresd a kérdéseket, megoldandó problémákat azon a területen, amit kiszemeltél magadnak. Legyen az kémia, történelem vagy kommunikáció, szeptembertõl nem lesz melletted osztályfõnök vagy szaktanárok, hogy megmondják pontosan mit kell tudnod a világról. Az információkat magadnak kell gyûjtened, a lehetõségeket önállóan kell észre venned. Ráadásul sajátos helyzetbe kerülhetsz azzal is, hogy elköltözöl otthonról, ismeretlen arcokkal kerülsz távoli városok kollégiumi szobáiba vagy albérletébe. Jó, ha tudod, miért csinálod ezt az egészet.

Mit várhatsz egy felsõoktatási intézménytõl?

Ideális esetben a felsõoktatási intézmények legfontosabb célkitûzése hogy egy elméleti vagy gyakorlati értelmezési keretet adjanak át a világról hallgatóiknak. Képzési programjukkal kijelölnek súlyponti kérdéseket, amelyeket ismerni kell minden szakembernek, aki kikerül a falak közül és biztosítják annak a lehetõségét, hogy ki-ki saját érdeklõdési irányait követve elmélyüljön az oktatott szakterület ismereteinek egy-egy területén. Ezt az értelmezési keretet azonban Neked kell megtöltened tartalommal. A következõ három-öt év során tehát felelõsségteljes alapossággal és egy idõben játékos kíváncsisággal élhetsz a lehetõséggel. Kérdezhetsz, vizsgálódhatsz, eljátszhatsz különféle problémák megoldásával. Az intézmények oktatói ebben a szellemi kihíváskeresésben jó partnerek lehetnek.

Gyakorold a szereped

A felsõoktatási intézmények vezetõ szerepre készítenek fel. Ez a vezetõ szerep nem jelenti szükségszerûen azt, hogy a diplomád átvételével egy idõben munkacsoportok vagy vállalatok élére állhatsz, de a kezedbe adja a szakértõi tudás lehetõségét. A korszerû, megalapozott tudás - különösen akkor, ha ahhoz némi gyakorlati tapasztalat is társul - iránymutató lehet. A vezetõ szerep ilyenkor a közgondolkodás, közvélemény formálásában nyilvánul meg. Ha csak néhány emberrel érintkezel is majd mindennapi munkád során, akkor is adhatsz számukra új szempontokat. A jó vezetõ egyik sajátossága ugyanakkor, hogy tudja, mikor és milyen mértékben lehet másokra bízni a kormányrudat. Azaz, tudja, hogyan lehet másokkal együttmûködve a feladatokat megosztani. Erre is készülhetsz a tanulmányok során. Még akkor is, ha nem látszik elengedhetetlenül fontosnak, hasznos, ha részt veszel munkacsoportokban, projektekben, tanulókörökben. Ezeken a helyszíneken a kurzuskínálatban soha nem szereplõ tárgyakat tanulhatsz: a csapatszellemet, kooperációt, team-munkát, mások tevékenységének irányítását, szervezését. Az álláskeresés során, és leendõ munkahelyeden a mindennapokban hasznosítható kompetenciáid építheted.

Az egyetem vagy fõiskola még nem a nagybetûs ÉLET

A pályaválasztás kérdése még nem oldódik meg mindörökre azzal, hogy felvételt nyersz egy felsõoktatási intézménybe. Amit tanulsz, az fontos elméleti alapot jelent a késõbbi foglalkozás gyakorlásához, de csak modellezni tudja jövõbeli munkafeltételeidet. Az tehát, hogy a történelem vagy kémia mélyebb tanulmányozása örömet szerez, még semmit nem mond arról, hogy tanárként, kutatóként vagy más pozíciókban hogy érzed majd magad.
Az elsõ félévekben tudatosan kell arra koncentrálnod, hogy a kimeneti oldal sajátosságaival is ismerkedj. Keress szakmai gyakorlati lehetõséget, vedd fel a kapcsolatot a területen dolgozó szakemberekkel, hogy megismerd, mi vár rád a tanulmányok végén. És derítsd ki, mit kell részletesebben, alaposabban megtanulnod. Ha ezek fényében módosítani szeretnél, akkor azt is megteheted. Semmirõl nem maradsz le, ha idejében változtatsz.

A tudás szabadsága

A bolognai rendszerû képzés egyik nagyon fontos elõnye, hogy a tanulmányok idõszakában nagy szabadságot biztosít számodra. A diploma megszerzésének bizonyos követelményeit ugyan szigorú szabályok határozzák meg, de a rendszerbe sok ponton építettek be szabad döntést engedõ lehetõségeket. Többek között ilyen lehetõség, hogy nem csak a saját tudományterületedre vonatkozó tanulmányokkal foglalkozhatsz a képzési idõ alatt.
Lehetõséged van más témájú kurzusok, más felsõoktatási intézmények látogatására is. Sõt, egész Európában gyûjthetsz tapasztalatokat, mert megszerzett vizsgajegyeidet kreditekként beszámíttathatod tanulmányi kötelezettségedbe. Ha tehát tudod, milyen célt szeretnél megvalósítani tanulmányaid során, könnyen kialakíthatod saját képzési terved, amelyben minden fontos ismeretet összegyûjthetsz a diploma megszerzéséig. Válogatott szakemberektõl, neves helyszíneken tanulhatsz, mindezt a saját jövõd érdekében a legcélszerûbb formában.
Ha a választásban segítséget igényelnél, esetleg szak vagy intézményváltásban gondolkodsz, akkor ne feledd: az OFIK pályaorientációs szolgáltatása, illetve a felvi.hu oldalain található cikkek és tesztek segíthetik döntésed.

www.felvi.hu