Az Eötvös Gyakorlósok aktívturisztikai programjai, teljesítménytúrákkal és élménypedagógiával iskolán és tanórán kívül a „Történelmi Magyarországon”

 

(„Erdély – Székelyföld – Erdővidék (Románia) aktívturisztikai program 2023”) 

● Április utolsó hetében (04. 23. – 04. 30.) bonyolította le a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Diák Egyesülete 15 középiskolás diák és 3 pedagógus részvételével azt a hagyományos – immár 14. alkalommal szervezett – aktívturisztikai programját, amely során a gyakorlósok Romániában, Erdély, illetve Székelyföld csodálatosan szép vidékén, az Olt folyó völgyében a Hargita, a Baróti- és a Persányi-hegységek ölelte Erdővidéken kerékpároztak, túráztak egy héten át.   

● Az Eötvös Gyakorlóiskolában nagy hagyományai vannak az aktív turizmusnak és ezen belül a természetjárásnak, valamint a kerékpározásnak is. Ezeknek az ifjúsági- és diákturisztikai tevékenységi körbe is jól illeszthető programoknak a célja az amatőr sporttevékenység mellett az iskolán és tanórán kívüli élményalapú ismeretszerzés („out of school learning” / „experiential education”), a művelődés jegyében többek között – a szűkebb szülőföld megismerésén túl – a „Történelmi Magyarország” természeti és épített szellemi kulturális örökségének, s egyes, napjainkban is magyarok lakta szép tájainak, településeinek, valamint az ott élő emberek életének, mindennapjainak és kultúrájának a megismerése

Az iskola e programra vállalkozó lelkes diákjai és tanáraik két kisbusszal jutottak el Székelyföldre, a Barcaság északi részébe, Barótra, mely a program, a kerékpáros-túrák központja volt. A közel 550 kilométeres autóút megtétele – a Nyíregyháza – Nyírbátor – Mérk-Vállalj – Csanálos (Urziceni) – Nagykároly (Carei) – Tasnád (Tasnad) – Zilah (Zalau) – Kolozsvár (Cluj – Napoca) – Marosvásárhely (Tirgu Mures) – Segesvár (Sighisoara) – Fehéregyháza (Albesti) – Székelykeresztúr (Cristuru Secuiesc) – Vargyas (Varghis) – Barót (Baraolt) útvonalon, a Partiumon, az Erdélyi – szigethegységen, az Erdélyi – medencén és Szászföld déli részén átvezetve – már a látnivalók és az élmények sokaságával gazdagította a résztvevőket. A csoport tagjai Kolozsváron tett városismereti séta keretében megismerkedtek a „kincses város” nevezetes és magyar vonatkozású építészeti, valamint történelmi vonatkozású nevezetességeivel, látnivalóival (Szabadság – tér, Szt. Mihály székesegyház, Mátyás – szoborcsoport, Bánffy – palota, Hunyadi Mátyás szülőháza, Babes – Bólyai Tudományegyetem, Farkas utca református templom stb.), illetve a Segesvár melletti Fehéregyházán, Petőfi Sándor feltételezett elestének nyughelyén nemzeti színű szalaggal ékített koszorút helyeztek el! 

● Az „Erdély – Székelyföld – Erdővidék (Románia) 2023” egy hétig tartó aktívturisztikai program egy előre megtervezett – és a korábbi években teljesített programok tapasztalatainak a felhasználásával készített – sokszínű, s a térség és települései igen gazdag, valamint sokszínű természet- és gazdasági földrajzához, történelméhez, irodalmához, építészeti kultúrájához, népművészetéhez, s nem utolsósorban gasztrokultúrájához kapcsolódó programegyüttest Barótnak és környékének, az Észak – Barcaságnak, Erdővidéknek, az Olt folyó kanyarulatának a felfedezését és megismerését foglalta magába.  

● Az Eötvös Gyakorlóiskola mindennapi életében, tevékenységében és a diákokkal valamint közvetve a szülőkkel együtt megvalósított programokban több olyan elem jelent meg és ötvöződik –, mint például az iskolán és tanórán kívüli kimozdulás, az ismeret- és szemléletmódgyarapító, élményt nyújtó utazás, az aktív mobilitás (kerékpározás), a miénktől eltérő és távol levő természet- és társadalmi környezet, más kultúrák felfedezése és megismerése, a sokoldalú gondolkodás és szemléletformálás, s nem utolsósorban az aktív és tartalmas közösségi élet –, amelyek együttes szerepe, hatásai és eredménye pozitív szerepet töltenek be a diákok szemléletformálásában, személyiségük értékorientált alakításában egyaránt.  

● A lebonyolított és teljesített külhoni mobilitási programban meghatározó szerepet játszott az aktív turizmus, a természetjárás és elsősorban a kerékpározás, mint turizmusforma. E tevékenység szoros kapcsolatban áll az abban résztvevők motivációs szándékával, az intenzív mozgással, miközben annak eredményeként a diákoknál is megjelenik az egészség preventív megőrzése, a stresszoldás, az izomzat, a szív, a tüdő és az immunrendszer erősítése, erősödése. Az aktív kerékpározást tartalmi vonatkozásában – Radnóti Miklós gondolatát kölcsönözve – érzékletesen illusztrálják az alábbi gondoltok: „Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj”, de annak, aki bringával tekeri végig az utat a dombok között kanyargó erdei úton fel egy középkori vár romjaihoz vagy egy folyóparti töltésen, netán hegyvidéki vagy alföldi tájakon tapossa a pedált, annak olyan intenzív személyes élményben lehet része, amely a későbbiekben is élő emlék marad. (Az aktívturisztikai program során a résztvevő diákok és tanáraik egy – egy túranapon változatos adottságú tájakon átlagosan 30 – 50 km – t kerekezve az egész heti túrateljesítményüket tekintve pedig kb. 225 – 245 km – t tettek meg, teljesítettek!) 

● Ez az utazás, mobilitás és eseménysor a diákoknak és a pedagógusoknak azonban nem csak aktívturisztikai programokat jelentett és nyújtott, hanem az iskolából és a tanteremből való kimozdulással együtt megélt élményeken keresztülúj dimenzióba helyezve az oktatás - nevelés folyamatátjárult hozzá a résztvevők, a diákok ismeret- és tudásgyarapításához, gondolkodás- és szemléletformálásához. A külhonban, Romániában, Erdély, illetve Székelyföld, Erdővidék csodaszép tájain, városaiban és településein, természetes vagy természetközeli környezetben levő különböző térszínű vidékein teljesített utazás és programok során a látottak és hallottak szinte mindegyik, az iskolában oktatott tantárgycsoporthoz, tantárgyhoz (humán, reál és készségtárgyak, irodalom, történelem, hon- és népismeret, természet- és környezetismeret, biológia, fizika, kémia, rajz- és vizuális kultúra, ének – zene, testnevelés) kapcsolódtak és kapcsolhatóak voltak.  

Pedagógiai szempontú megközelítésben ez olyan reformpedagógiai irányt is képvisel és valósít meg, amely az oktatás módszereiben a megszokott formális megoldások helyett az élményeken alapuló tanítást - tanulást helyezi előtérbe. Ennek jellemzője egyrészt az, hogy az oktatás kilép az addig megszokott iskolára és tanteremre korlátozódó keretei közül („out of school learning”), kimozdul a természetbe, másrészt a diákokat aktivitásra ösztönzi és készteti, s a tanulók saját közvetlen tapasztalataira és élményeire építve („experiential education”), összekapcsolva új dimenzióba helyezi a tanár – diák életszerű ismeretátadó és ismeretbefogadó együttműködését, attitűdjét.  

Az „Erdély – Székelyföld – Erdővidék (Románia) aktívturisztikai program 2023” idei tavaszi megvalósítása és teljesítése során az Eötvös Gyakorlóiskola diákcsoportjának – oktatástartalmi és három klasszikus humán- és reáltantárgyi szempontú megközelítésben – például az alábbi kiemelkedő látnivalókban és élményekben volt része: 

○ Földrajz: Érmellék, Szilágyság, Erdélyi – közép/szigethegység, Mezőség, Erdélyi – medence, Keleti- és Déli – Kárpátok, Hargita – hegység, Baróti – hegység, Persányi/Rika – hegység, Vargyasi – karszt / Almási- vagy Orbán Balázs barlang, Gyimesek, Felsőrákos (Racosul de Sus) – külszíni lignitbányászat, Barót (Baraolt) – Erdővidék Múzeum / Mastodon „Anarcus arvernensis” őselefánt leletei,  Alsórákos (Racos) – bazaltvulkanizmus, Bibarcfalva (Biborteni) – borvízforrások (posztvulkanizmus), Köpec (Capeni) – „Köpeci – szil” 2011 – ben az „év fája” Romániában,  Szamos, Maros, Nagy-Küküllő, Nyárád, Olt folyók, Szent Anna – tó (Csomád), Medve – tó (Szováta), Nagykároly (Carei), Zilah (Zalau), Kolozsvár (Cluj – Napoca), Torda (Turda), Segesvár (Sighisoara), Barót (Baraolt).     

○ Történelem: Partium, Erdély, Székelyföld, Erdővidék, Gyimesek, Nagykároly (Carei) –  Károlyi – kastély, Kolozsvár (Cluj – Napoca) – Hunyadi Mátyás szülőháza, Mátyás – szoborcsoport, Bibarcfalva (Biborteni) – református templom/Szent László – freskó, Nagyajta (Batanii Mari) – nagybaconi Nagy Vilmos tábornok honvédelmi miniszter származási helye,  Szárazajta (Aita Seaca) – II. világháborús székely vértanúk emlékhelye/emlékműve, Bodvaj (Bodvai) – 1848/49 -es vashámor (Gábor Áron), Erdőfüle (Filia) – 1848/49 -es vashámor (Gábor Áron), Véceri – sík / 1848/49 – es csaták emlékhelye, Köpec (Capeni) – Köpeci Sebestyén József heraldikus és művészettörténész lakhelye, Miklósvár (Miclosoara) – gróf Kálnoky – család kastélya, Gyimesbükk (Ghimes-Faget) – „Történelmi Magyarország” egykori határa („ezeréves határ”, „30 – as vasúti őrház, Rákóczi – vár).  

○ Irodalom: Fehéregyháza (Albesti) – Petőfi Sándor író/költő feltételezett nyughelye, Barót (Baraolt) – Baróti Szabó Dávid költő, Gál Mózes író születési helye,  Kisbacon (Batanii Mici) – Benedek Elek író/meseíró emlékháza és nyughelye, Nagyajta (Comuna Aita Mare) – Kriza János – emlékház („Vadrózsák” népköltési gyűjtemény szerzője), Apáca (Apata) – Apácai Csere János író és Bartalis János költő szülőhelye, Bölön (Belin) – Bölöni Farkas Sándor író szülőhelye, Székelyudvarhely (Odorheiu Secuiesc) és a hozzá közeli Szejkefürdő (Baile Seiche) – Orbán Balázs „Székelyföld leírás” írójának szobra és nyughelye, Farkaslaka (Lupeni) – Tamási Áron író születési és nyughelye.  

E beszámoló, tájékoztató írás végén a programunkról és annak tartalmáról talán sokatmondóan kifejező Tordai Árpád baróti református lelkésznek az a korábbiakban megfogalmazott jelentős gondolatsora, amely így szól: Örömünkre szolgált, hogy vendégül láthattuk önöket. Igazi utazókként és nem turistaként tekintettünk önökre. Aki veszi a fáradtságot, hogy ne csak a felszínen érintse Erdővidéket, hanem "körbebiciklizze", az illatokat és szagokat is érez, azt a szeme elé táruló látvány lenyűgözi, a szeptemberi nap melege, az Olt-völgyi sár és a hideg őszi eső mind-mind a bőrébe és a bőre alá bújva járja át. 

A csoportunk tagjai voltak: Bakó András, Becánics Attila, Bogár Péter, Bora Eszter, Hajnal Zsófia, Lakatos-Szepesi Dorina, Maczó Kolozs, Ungvári Zsombor, Prekopcsák Erik, Szőnyi Eszter, Tuza Boglárka (9/B), Gencsi Zsófia, Muszka Kitti, Nagy Boglárka, Vastag Hédi (9/C), Vas György osztályfőnök, Chrien Gábor tanár és gépkocsivezető, valamint Dr. Komáromi István igazgató szervező és gépkocsivezető! 

 

Dr. Komáromi István 

 

1. Az utazó csoport tagjai és a szülők az Eötvös Gyakorlóiskola udvarán az indulás előtt

 

 

2. Az Eötvös Gyakorlóiskola diákcsoportja Kolozsváron a Szent Mihály – templom és a Mátyás – szoborcsoport előtt

 

 

3. A diákok Kolozsváron a Farkas utcai református templom és a Kolozsvári – testvérek alkotta Sárkányölő Szent György – lovasszobra előtt

 

 

4. A diákcsoport a Segesvár melletti Fehéregyházán, Petőfi Sándor feltételezett nyughelyén

 

 

5. A csoport szálláshelye, a „Tanulók háza” és az első aktívturisztikai programra indulás előtt

 

 

6. Bibarcfalván az utóvulkáni működés eredményeként létrejött természetes „borvízforrás” – nál is megálltak és megízlelték annak vízét a csoport tagjai

 

 

7. A diákok a bibarcfalvi református templomban hallgatják egy diáktársuknak a XIV. századi Szent László – freskóról szóló tájékoztatóját

 

 

8. A túrázók a Baróti – hegység lejtőin át kerékpároztak el Szárazajtára (Háttérben a Hargita –hegység vonulatai láthatók)

 

 

9. A diákcsoport tagjai a 13 székely fiatal II. világháborús mártíremlékművénél Szárazajtán, az iskola előtti téren

 

 

10. A túrázó diákok Kisbaconban, Benedek Elek író, meseíró szülőháza előtt

 

 

11. A diákok egy csoporttársuk előadását hallgatják Benedek Elek életéről és munkásságáról

 

 

12. A diák csoportképe Kisbaconban, Benedek Elek egészalakos szobrával

 

 

13. A túrázók úton a bodvaji vashámorhoz

 

 

14. Csoportkép a vashámor előtt

 

 

15. Csoportkép a vashámor tetején

 

 

16. Gyalogtúra – egy csapadékosabb napon – a Csomád vulkáni kráterében található Szent Anna - tóhoz

 

 

17. A diákok a Szent Anna – tó partján (1)

 

 

18. A diákok a Szent Anna – tó partján (2)

 

 

19. A csoport tagjai – egy „esős” gépkocsikkal teljesített túraút egyik állomásán – a Gyimesek „bejárata” előtt, a Fügés - tetőn

 

 

20. A „Történelmi Magyarország” egykori határán álló „30 – as” vasúti őrház és a Rákóczi – vár

 

 

21. A diákok nemzeti színű szalagot helyeztek el az egykori történelmi határon álló őrház előtt

 

 

22. A diákcsoport a „Történelmi Magyarország” és a Román Királyság között húzódó határvonalon

 

 

23. Az Eötvös Gyakorlóiskola túrázó diákjai az ötödik túranapon a Vargyasi – karszt felé vezető úton megálltak Erdőfülén, ahol egy szintén 1848/49 – ben működő ágyúöntő vashámort tekintettek meg

 

 

24. Csoportfotó a vashámor előtt

 

 

25. A túracsapat Vargyason a Makovecz Imre tervei alapján felújított református templom előtt

 

 

26. A diákok a templomban Trinfa Mikós gondnok előadását hallgatják

 

 

27. A diákok Vargyason a Daniel – kastély előtt hallgatják Román Attila ismertető tájékoztatóját

 

 

28. A vargyasi Daniel – kastély

 

 

29. A diákcsoport id. Sütő Béla népművész háza és egy impozáns „székelykapu” előtt Vargyason

 

 

30. A népművész házának egyik szobájában és műhelyében, ifj. Sütő István fiának a tájékoztatóját hallgatják a diákok

 

 

31. A túracsapat a Vargyasi – karszt felé vezető út bejáratánál

 

 

32. A Vargyasi – karszt bejárata

 

 

33. Rövid megálló és pihenő a Vargyasi – karszthoz vezető kerékpártúton

 

 

34. A csapat tagjai jól megérdemelt ebédjüket fogyasztják már a Vargyasi – karszt területén

 

 

35. Átkelve a Vargyas – patak felett, úton az szurdokvölgy és az Almási –, illetve az Orbán Balázs barlang felé

 

 

36. A Vargyas – szoros szurdokvölgyének egy szép része

 

 

37. A túranap egyik legnagyobb élményeként a csoport az Almási –, illetve Orbán Balázs – barlangban (1)

 

 

38. A túranap egyik legnagyobb élményeként a csoport az Almási –, illetve Orbán Balázs – barlangban (2)

 

 

39. A Vargyas – patak feletti függőhídon történő átkelés egy kis bátorságot is igényelt a diákoktól

 

 

40. Az ötödik túranap településföldrajzi túraútvonalának első megállójánál, a Véczeri – síkon található 1848/49 – es szabadságharc csatáinak az emlékműve előtt

 

 

41. A „Köpeczi - szil” terjedelmes törzsét körbefogó diákok egy része

 

 

42. A túrázók Köpecen, a református templom előtt

 

 

43. A csoport Miklósváron, a felújított gróf Kálnoky – kastély parkjában

 

 

44. A diákok Nagyajtán, az unitárius erődtemplom udvarán Fekete Levente előadását hallgatják

 

 

45. A csoport tagjai a templomban az id. Sütő Béla vargyasi népművész munkáját dicsérő bútorzatban helyet foglalva

 

 

46. A szépen felújított erődtemplom egyik helyiségében alakították ki a „Vadrózsák gyűjtője” – ként ismert Kriza János népköltő munkásságát bemutató interaktív kiállítást

 

 

47. A kerékpáros túracsapat az Olt folyó túlpartján fekvő Apácán, Apáczai Csere János szobra előtt hallgatják diáktársuk bemutató előadását

 

 

48. A túranap legtávolabbi és utolsó állomásán, Bölönben, az „unitárius Rómában” a diákok Kozma Albert unitárius lelkész „Történelmi Magyarország” – ról szóló előadását hallgatják a templom előtti Trianon – emlékműnél

 

 

49. A diákcsoport a templomban

 

 

50. A hatodik túranap első állomásán a diákok a Felsőrákos mellett található egykori külszíni lignitbánya napjainkban már vízzel feltöltött medencéje előtt

 

 

51. Napfényes időben a túrázók az Olt – folyót kísérve, s rövid pihenőt tartva úton Alsórákos irányába

 

 

52. Alsórákos látképe a Persányi – hegység ölelésében

 

 

53. Diákok az egykori vulkáni működés helyszínén egy egykori vulkáni kráterben

 

 

54. A csoport tagjai az ún. „bazaltorgonák” impozáns létrejöttének és előfordulásának helyszínén

 

 

55. Indulásra készen a „Smaragd – tó” partján, az egykori vulkánosság helyszínén kialakult bányató partján

 

 

56. A hatodik túranap teljesítése után a csoport tagjai jólesően fogyasztották el vacsorájukat a Party Pub Étteremben

 

 

57. A túra és programok teljesítését követően készülődés a hazautazásra

 

 

58. A hazaútra készülődés fontos eleme volt a kerékpárok biztonságos szállításának az előkészítése

 

 

59. Farkaslaka, Tamási Áron nyughelye, sírja előtti emlékezés

 

 

60. Csoportkép medvével a Szovátán található Medve – tó partján

 

(Fotó: Dr. Komáromi I.)