
Az együttműködés előzményei:
Az Eötvös Gyakorlóiskola az iskolai mindennapi és a távlatos szakmai innovációs tevékenysége, munkája, valamint a kitekintő együttműködés, együtt-gondolkodás, s ennek eredményeként a „Jó gyakorlatok!” intézményi integrálása, adaptálhatósága szempontjából egyaránt fontosnak tartja a hazai és a nemzetközi kapcsolatépítést és annak koordinálását. Az Eötvös Gyakorlóiskola kiterjedt belföldi partneriskolai, GOSZ (Gimnáziumok Országos Szövetsége), GYISZ (Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége stb. és nemzetközi partneriskolai (Baróti Szabó Dávid Iskolaközpont / Románia), MCSMSZ (Moldvai Csángómagyarok Szövetsége), Kárpát-Medence országai, Ausztria, Franciaország, Nagy-Britannia stb. kapcsolatrendszert és együttműködést alakított ki, ápol és tart fenn.
A nemzetközi iskolai, iskolaközi vonatkozásában intézményünk nagy figyelmet szentel az egykor a „Történelmi Magyarország” – hoz tartozó, ma más országok részeit alkotó területeken élő magyar nemzethez tartozókkal, a külhoni magyarokkal való kapcsolatépítésnek. Ennek egyik, s az elmúlt években kialakult szép példája a Romániában, Moldvában működő MCSMSZ – szel (Moldvai Csángómagyarok Szövetsége) létrejött együttműködés. A moldvai Bákó (Bacau) központú MCSMSZ – szel először a Moldvában, a moldvai csángómagyarok által „szórványban” lakott számos településen élő csángómagyar gyermekek, diákok karitatív – „Egy osztály – egy karácsony” mottójú – adományozásban jött létre kapcsolatunk.
Az MCSMSZ oktatási tevékenységének a koordinátora, Hegyeli Attila – Polgár Lászlónak az MCSMSZ elnökének megbízásából – egyik, az adományozó programot nagyra értékelő és köszönő levelében az alábbiak szerint fogalmazta meg vonatkozó gondolatát: „Örömmel vennénk, ha valamilyen további együttműködés is kezdődne az MCSMSZ (egy vagy több Magyar Háza) és az Önök iskolája közt.” E kapcsolat/együttműködés mintegy természetes folytatásaként jött létre, alakul ki napjainkban az Eötvös Gyakorlóiskola és az MCSMSZ által képviselt és koordinált moldvai csángómagyar iskolák, az ott tanító pedagógusok, valamint az ő munkájukat szervező-támogató szakemberek tervezett közreműködésével egy olyan oktatási szakmai együtt-gondolkodás és távlatos kooperáció elképzelése, amely mindkét ebben résztvevő fél számára sok új információval szolgál, ismeretet nyújt és szemléletmódot is alakít/alakíthat majd.
● A moldvai csángó magyar oktatás sajátosságai és jellemzője
A Moldvában élő csángómagyar gyermekek, diákok oktatása sajátos helyzetben és formában valósul meg, történik. A diákok egy – egy „iskolai nap”, a tanítás-tanulás során délelőtt a romániai iskolarendszer szerint működő oktatásban vesznek részt, tanulnak. Délután pedig az ún. „Magyar házak” – ban létrehozott „magyar iskolák” – ban sajátíthatják el már kisóvodás kortól kezdődően magyar nyelven azt, azokat a műveltségi tartalmakat, amelyek az oktatási-képzési programjukban szerepelnek. Az MCSMSZ „…35 csángók lakta faluban több, mint ezerhatszáz óvodás- és iskoláskorút tart számon, akik bekapcsolódnak az oktatási-nevelési programokba.”
„A moldvai csángómagyar oktatás, a román állami oktatási programon túl, a közneveléstől függetlenül, a magyar házakban szerveződik, napi rendszerességgel, 90-120 percre tervezett foglalkozások formájában. Fő cél a magyar nyelv revitalizációja, és a gyerekek személyiségfejlődését támogató programok kidolgozása és felkínálása. Ha az arányokat nézzük, a román nyelvet beszélik a gyerekek anyanyelv szinten, így a foglalkozások 80% a magyar nyelv gyakorlati elsajátítását veszi célba. Alkalmazunk élménypedagógiai módszereket, illetve játékos, interaktív programokba öltöztetve érvényesül a különböző nyelvi kompetenciák (képességterületek) fejlesztése. A tanáraink, a gyerekek nyelvi adottságait figyelembe véve, már sikeresen alkalmaznak személyiségfejlesztést célzó módszereket, és dolgoznak ki ehhez kapcsolható programokat.” (Orbán I.)
Orbán Imola kézdivásárhelyi pszichológus az MCSMSZ oktatási programjának felelős koordinátorának alábbi gondolatai jól reprezentálják a moldvai csángómagyar oktatás célját és jellemzőit: „Nem pusztán a magyar nyelv és kultúra (vissza)tanítására, de a csángó gyerekek oktatásának egészére, lelkük, személyiségük formálására, képzőművészeti nevelésükre is hangsúlyt fektet a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) tehetséggondozó programja…”!
A „Magyar házak” – ban működő magyar nyelven oktató iskolákban elsősorban nem ún. szakos tanárok, hanem általában tanítóképzőt végzett pedagógusok, magyartanárok, zenepedagógusok és gyógypedagógusok dolgoznak, s végzik oktató-nevelő tevékenységüket.
● Az együttműködés létrejöttének elképzelése és terve
Az Eötvös Gyakorlóiskola és a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) között a kialakulás és előkészítés periódusában járó – a bevezetőben említett korábbi program- illetve személyes kapcsolatunkra épített és alapozott – együttműködését az MCSMSZ elnökének, Polgár Lászlónak a nevében és megbízásával a Hegyeli Attila és Orbán Imola MCSMSZ-oktatási koordinátorokkal történt kommunikációs kapcsolatfelvétel és az együtt-gondolkodásunk indította el, alapozta meg. Az MCSMSZ – képviselők a többször sorra kerülő egyeztető megbeszéléseken hangsúlyozottan kiemelték, hogy a szövetség a moldvai csángómagyar iskolai oktatás támogatás és fejlesztése érdekében komoly lehetőséget lát a lehetséges jövőbeni intézményes és intézményközi együttműködésünkben, az oktatás, az oktatásszervezés elméleti és gyakorlati területén, valamint más vonatkozásban is.
Az Eötvös Gyakorlóiskola és a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) közötti oktatásszakmai együttműködésnek és együtt-gondolkodásnak – azt közösen és kölcsönösen pozitívan látva – az alábbiak területén látjuk a lehetőségét:
- Magyarországi és Moldvában működő „csángómagyar” oktatási intézmények, iskolák és pedagógusai közötti „partneriskolai/testvériskolai” kapcsolat és együttműködés kialakítása, koordinálása. A partneriskolai együttműködés keretében az iskolákban működő csoportok, osztályok között ún. „testvérosztályi” kapcsolatok kialakítása is alternatívaként jelenhet meg.
- Az iskolák és pedagógusai között létrejött kapcsolaton belül olyan kölcsönös perszonális és kollegiális szakmai találkozók, konzultációk szervezése és lebonyolítása, amelynek keretében közre lehet adni, közvetíteni lehet az oktatással-neveléssel kapcsolatos innovációs programokat („Jó gyakorlatok”), meg lehet ismerni az egymás iskoláiban zajló műhelymunkát! A szakmai konzultációk, pedagógiai műhelyek szervezése széles repertoárban jelenhet meg. (Nem elképzelhetetlen a tanító- és tanárjelöltek, pedagógusjelöltek bekapcsolása a fenti együtt-gondolkodási és együttműködési folyamatba sem!)
- A diákok körében végzett tehetséggondozás területén történő együtt-gondolkodás és együttműködés is illeszthető a partneriskolák profiljába és szakmai tevékenységüknek a rendszerébe, rendszeréhez. Iskolánk oktatómunkájának palettáján számos tantárgy, műveltségi terület – pl. matematika, biológia, kémia, idegen nyelvek, művészetek és sport stb. – van jelen, amelyek keretein belül emelt szinten oktatunk és képzünk, s gondozzuk, versenyeztetjük a tehetséges tanulóinkat. Az iskolák közötti kapcsolatban és a létrejövő szakmai együtt-gondolkodás és együttműködés területének egy sajátos szegmense lehet az olyan oktatási programoknak a kölcsönös megismertetése és megismerése, mint például a „Sajátos Nevelési Igényű (SNI) oktatás – nevelés”, a „LEGO Élménypedagógia” vagy az „Ökoiskolai program” megvalósítása, módszertanának és eredményeinek a közvetítése is.
- A kapcsolatba került és együttműködő partneriskolák szabadidős-, kulturális és sporttevékenységein, iskolán és tanórán kívüli tevékenységén alapuló, s diákokat, diákcsoportokat bevonó, mobilizáló programok (erdei iskolai program, táboroztatás, aktívturisztikai program és táboroztatás, „Határtalanul!” – program és mobilitás stb.) közvetítése, közös, kölcsönös szervezése és lebonyolítása is jó lehetőségeket foglal magában.
- A kapcsolatba került és együttműködést kialakító partneriskolák részt vehetnek az esetleges közösen kiaknázható – akár Európai Uniós – pályázati programokban, a különböző pályázati lehetőségek területén is. (Egy konkrét példa és pályázati téma, amelyet például a közelmúltban valósítottunk meg: „Kisléptékű partnerségek a köznevelés területén: „Élménypedagógia, erdei iskola és aktív turizmus” c., az Erdélyben, Erdővidéken működő Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceummal partnerségben megvalósított program.)
● A szakmai együttműködés első programegyüttese
Az Eötvös Gyakorlóiskola és a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ), közvetve a csángómagyar iskolákkal és pedagógusai közötti oktatásszakmai együttműködés első programegyüttese az alábbiak szerint valósul meg:
○ A programmobilitás és oktatási szakmai program első napi eleme (2025. 03.05., szerda): Az Eötvös Gyakorlóiskola pedagógus szakmai csoportjának indulása és utazása Romániába, Erdélybe. A programmobilitás első napjának célállomása Parajd (Praid), ahol a csoport a szállását is tölti!
○ A programmobilitás és oktatási szakmai program második napi eleme (2025. 03.06., csütörtök): Az Eötvös Gyakorlóiskola pedagógus szakmai csoportjának felfedező, megismerő és tapasztaltszerző mobilitása, utazása Moldvába, valamint programjai Bákó (Bacau) megyeszékhelyen és Pusztina csángómagyar településen. Bákó-ban a csoport felkeresi és látogatást tesz a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) székházában, a „Magyar Ház” – ban, ahol a szövetség képviselői fogadják a nyíregyházi iskola szakmai küldöttségét. Pusztinán a nyíregyházi pedagógusok felkeresik az itteni „Magyar ház” – ban működő bölcsődei, óvodai és iskolai csoportokat is gondozó és tanító, csángómagyar oktatást végző emblematikus iskolát, betekintést nyerve az iskola pedagógusainak mindennapi munkájába. (A magyarországi pedagógusok szálláshelyét is ezen a napon e házban biztosítják a csoport számára!)
○ A programmobilitás és oktatási szakmai program harmadik napi eleme (2025. 03.07., péntek): A programmobilitás harmadik napján kerül sor Csíkszeredán (Miercurea Ciuc), a Csíkszeredai Csángó Kollégiumban arra az oktatásszakmai – módszertani konferenciára, amelyen az Eötvös Gyakorlóiskola pedagógusai, szaktanárai és a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) oktatási szakértői, valamint a csángómagyar iskolák meghívott, delegált pedagógusai vesznek részt. Az oktatásszakmai – módszertani konferenciát a résztvevők és szervezők – a szakértőkből és pedagógusokból hat csoportot, műhelyt kialakítva – ún. kiscsoportos műhelymunka keretében bonyolítják le. Egy – egy műhelyben, foglalkozáson prezentációs előadások formájában adják közre, közvetítik az Eötvös Gyakorlóiskola szakemberei, pedagógusai a szakmai programjaikat, illusztrálva azt, azokat gyakorlati bemutató elemekkel is. A moldvai szakértők és pedagógusok több műhely munkájában is részt tudnak venni, majd a konferencián ezt követően kerül sor, immár plenáris formában és részvétellel arra a közös szakmai beszélgetésre, ahol konzultációs formában ismerhetik meg a magyarországi és a moldvai pedagógusok egymás munkáját, elképzeléseit és ötleteit az oktatás fejlesztésének motívuma és szándéka céljával és tükrében. (A magyarországi pedagógusdelegáció e napi és a szombati szálláshelye a Csíkszeredai Csángó Kollégiumban lesz!)
○ A programmobilitás és oktatási szakmai program negyedik napi eleme (2025. 03.08., szombat): A programmobilitás negyedik napján a magyarországi, a nyíregyházi iskola pedagógusai számára Csíkszereda (Miercurea Ciuc) és környékének (Hargita megye) a felfedezésére és megismerésére kerül sor fakultatív formában.
○ A programmobilitás és oktatási szakmai program ötödik napi eleme (2025. 03.09., vasárnap): A programmobilitás ötödik napján az Eötvös Gyakorlóiskola intézményi szakmai delegációjának a Nyíregyházára történő hazautazására kerül sor. (Az útvonal főbb állomásai: Csíkszereda (Miercurea Ciuc) – Székelyudvarhely (Odorheiu Secuiesc) – Parajd (Praid) – Szováta (Sovata) – Marosvásárhely (Tirgu Mures) – Kolozsvár (Cluj-Napoca) – Zilah (Zalau) – Nagykároly (Carei) – Csanálos (Urziceni) – Nyíregyháza).
● Összegzés
Egy jól működtetett és tevékenységét megfelelőn ellátó, azt végző oktatási intézmény és pedagógusai szemlélet- és gondolkodásmódjában a maga természetességénél fogva jelen van a kitekintés, a „mások”, más iskola, iskolák munkájának és eredményeinek a megismerése, a tapasztalatszerzés és természetes törekvésként a saját oktatási-nevelési eredményeinek, innovációs gyakorlatának a közvetítési, továbbadási igénye és szándéka.
Az Eötvös Gyakorlóiskola és a Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ), közvetve a csángómagyar iskolákkal és pedagógusai közötti kapcsolatfelvétel és az együtt-gondolkodás, együttműködés szándéka és célja teljességében illeszkedik az előző gondolatsorban leírtakhoz. Az így létrejövő és kialakuló kapcsolat és együttműködés sajátosságát, pozitív szerepét és jelentőségét pedig az emeli ki, hogy az egy Magyarországon működő iskola (gyakorlóiskola) és pedagógusai és a határainkon kívüli, sajátos helyzet élő, de egy nemzethez tartozó emberek, pedagógusok és intézmények között jön létre a támogatás, a kölcsönösen előnyös szakmaiság mindannyiunk számára megjelenő és hasznosítható eredményeivel együtt.
Az együttműködésben, annak első programjában az Eötvös Gyakorlóiskola oktatásszakmai csoportjának a résztvevői, a csoport tagjai: Ficzéné Kovács Zsuzsanna magyar nyelv- és irodalom – angol nyelv- és irodalom szakos középiskolai tanár, Papp Attila magyar nyelv- és irodalom – földrajz szakos középiskolai tanár, Dr. Komáromi István földrajz – történelem szakos középiskolai tanár, Molnár Ágnes ének-zene – matematika szakos középiskolai tanár, Chrien Gábor rajz – földrajz szakos középiskolai tanár, Jeneiné Novák Erzsébet gyógypedagógus – logopédus.
Dr. Komáromi István





(Fotók: Dr. Komáromi I.)