Egy mesterszintû diploma birtokában elmélyültebb ismeretekkel rendelkezhetünk a kiválasztott területrõl, néhány szakma gyakorlásához pedig elengedhetetlen az MSc/MA diploma. Milyen szempontokat mérlegeljünk a képzések közötti választás során?
A mesterképzési programok választása izgalmas kérdés. Nem csak azért, mert az alapképzési szakok viszonylag szûkebb számához képest mesterszinten már igazán gazdag, területekre specializálódó képzések közül választhatunk, hanem azért is, mert a hasonló elnevezésû képzési programok tartalmában is lehetnek kisebb-nagyobb hangsúlybeli eltérések. A 2005 elõtt szerezhetõ végzettségek köre a gazdag mester-program kínálat nyomán jelentõsen kiszélesedett. Számos olyan képzési program és diploma született, amelynek jelenleg nincs kapcsolódó foglalkozás-leírása. Gondos elemzõ munkát jelent ezért feltérképezni, hogy a képzési tartalom nyomán milyen korábbi elnevezést viselõ foglalkozási területen hasznosítható majd a megszerzett végzettség.
A foglalkozási érdeklõdés a mester-képzés választásában döntõ szempont
A legfontosabb kérdés, hogy arról döntsünk, milyen területre vonatkozó mesterképzés lenne igazán érdekes számunkra. Itt érdemes elszakadni a hagyományos foglalkozásoktól is, és mérlegelni azokat az új képzési lehetõségeket. Ilyen lehet például a tanári képzésben elsajátítható gyermekvédelem, vagy a matematikaképzéshez kapcsolódó gazdasági matematika irány, esetleg a bölcsészettudományi alapozású humán szervezõi tevékenység.
Keressük meg a személyre szabott képzést biztosító intézményt
Mesterképzési programjaik összeállításában a nagy képzõhelyek átörökítették korábbi szellemi tõkéjüket, ezért azonos programnevek alatt részben eltérõ hangsúlyokkal, más tartalmakat is találhatunk. Nézzük végig ezért a lehetséges kínálat minden elemét és amennyiben megoldható, tájékozódjunk személyesen is az intézmények nyílt napjain, bemutatkozó programjain a speciális jellemzõkrõl.
A választásnál azt is mérlegelnünk kell, hogy az alapdiplomák illetve korábban szerzett végzettségek a hatályos elõírások alapján meghatározott irányokban jelentenek belépési lehetõséget a mesterképzés szintjére. Pontosan tisztáznunk kell ezért, hogy a jelentkezéshez megfelelõ-e korábbi végzettségünk. Különösen igaz lesz ez azokra, akik a kredit-rendszert megelõzõ idõszakban szerezték diplomájukat. Az idei év sajátossága, hogy a korábbi fõiskolai vagy egyetemi diplomáinak birtokosai jó eséllyel indulnak a jelentkezésnél, mivel az új típusú bolognai képzés hallgatói még nem értek alapozó tanulmányaik végére, és ezért kisebb létszámú jelentkezõi csoportból meríthetnek a mesterképzést kínáló intézmények.
Mielõtt belevágnánk...
Gondoljuk át alaposan, hogy van-e kedvünk korábbi tanulmányainkat közvetlenül folytatni, vagy kis idõre kipróbálnánk magunkat a munka világában. Ha a tanulásban kis szünetre vágyunk, akkor a sikeres felvétel esetén is halaszthatunk, és koncentrálhatunk a munkatapasztalatok gyûjtésére. Kapunk egy kis haladékot, hogy céljainkat tisztázzuk és pontosítsuk, hol is tartunk a felnõtté válás folyamatában. Számolni kell azzal is, hogy a mesterképzési programok a hallgatók többségének csak jelentõs anyagi ráfordítás ellenében érhetõ el. A finanszírozás lehetõségeit végig kell gondolnunk.
Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat az új képzési programban, érdemes tájékozódni az intézmény által nyújtott szolgáltatásokról, a hallgatói életrõl is. Ellenõrizzük, hogy a képzésekhez milyen szorosan kapcsolódnak gyakorlati tapasztalatszerzési lehetõségek, és milyen az intézményben végzett hallgatók elhelyezkedési aránya. Ebben a kérdésben a legbiztosabb forrást az intézmények karrier-irodái és végzõs hallgatói, kortárs segítõi jelenthetik. Különbözõ szempontok szerinti összehasonlításokhoz a felvi.hu rangsor szolgáltatását is jól használhatjuk.