Az erdei iskolai programról tanácskoztak

A fenntarthatóság tanulható! – Hogyan tovább erdei iskola?” címmel szerveztek műhelymunkával egybekötött konferenciát a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban 2016. február 26-án. A programot az Erdei Iskola Egyesület szervezte a Földművelésügyi Minisztérium Zöld Forrás Programja támogatásával. A szervezők célja volt,  hogy feltárják az erdei iskolázásban rejlő lehetőségeket, összegyűjtsék a problémákat, megoldásokat keressenek, majd az ott születő ajánlásaikat, javaslataikat, más, hasonló célú szervezetekkel összefogva közzétegyék, eljuttassák az illetékes szerveknek, személyeknek.

A programon Dr. Komáromi István, az iskola igazgatója mondott köszöntőt, majd Miért és hogyan erdei iskolázzunk? Címmel interaktív beszélgetés kezdődött az erdei iskolázásról. Ezt követően Dr. Kiss Ferenc, a Nyíregyházi Egyetem általános rektorhelyettese a Pedagógusok felkészítése az erdei iskola módszertanára címmel tartotta meg előadását.

 

 

 

A programon elhangzott, hogy a hatékony erdei iskolai, illetve óvodai programokhoz többek között szükség van a megfelelően felkészített pedagógusra, az erdei iskola színhelyéül szolgáló épületre, infrastruktúrára, a tanulók igényeihez igazodó szakmai programra (tananyagra), mely nem egy hétre korlátozódik, amelyet az iskolában előkészített és feldolgozott tananyag egészít ki, illetve fontos a fenntartói, kormányzati támogatás, szabályozás megteremtése.

 

Az Erdei Iskola Egyesület annak érdekében, hogy mindez megvalósuljon felméréseket végez az iskolák erdei iskolázással kapcsolatos igényeiről, szokásairól; műhelymunkákat, akkreditált képzéseket tart a pedagógusok felkészítése, a problémás területek feltárása érdekében. A nehézségek megoldására alternatív javaslatokat, lehetőségeket dolgoz ki, melyet továbbit az érintettek felé. Az egyesület fő törekvése, hogy a pedagógusok tisztában legyenek az erdei iskola/óvoda fogalmával, ismerjék a benne rejlő nevelési és oktatási lehetőségeket. Valamint minden tanulónak a közoktatásban töltött ideje alatt, négyévente legalább egyszer, része lehessen ebben az élmény gazdag komplex tanulásszervezési módban. – tudtuk meg a szervezőktől.

 

A nyíregyházi műhelymunka egy országos program sorozat része volt, mely egy 3 napos konferenciával zárul a Balaton mellett Szántódon. Az északi régiós rendezvény helyszínéül azért választották Nyíregyházát, mert ebben a városban nagy tradíciója van az erdei iskoláztatásnak. A Nyíregyházi Egyetemen a hallgatók szervezett keretek között ismerkednek ezzel a tanulásszervezési móddal. Több tapasztalt kolléga lelkesedése teszi lehetővé, hogy a környék csodálatos természeti környezetében élmény központú tanulási módokat próbálhassanak ki a gyerekek.

A műhelymunka során a résztvevők Vajtáné Boros Éva, az Erdei Iskola Egyesület elnöke irányításával interaktív beszélgetést folytattak az erdei iskolázásról, kerekasztal beszélgetés során gyűjtötték össze a véleményeket, javaslatokat az erdei iskolázás jövőjével kapcsolatban. Jógyakorlatok bemutatására is sor került, amely során a Nyíregyházi Állatpark, a Csiperke Erdei Iskola és Tábor, a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság, a Pál Miklós Erdészeti Erdei Iskola, a Napkori Erdészeti Erdei Iskola és a Vadvízország Erdei Iskola és Tábor képviselői mutatták be erdei iskolai programjukat.

 

A szolgáltatók mellett az iskolák (Apáczai Csere János Általános Iskola, Móra Ferenc Általános Iskola, Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium) is bemutatkoztak.  Az előadók rávilágítottak az erdei iskola fontosságára, bemutatták hagyományaikat az erdei iskolák szervezésében, és kiemelték a nehézségeiket is.