Ugrás a tartalomra
The impact of the Covid-19 pandemic on Hungary’s inbound shopping tourism

Nyíregyházi Egyetem 
Szerző: Tömöri Mihály
Cím: The impact of the Covid-19 pandemic on Hungary’s inbound shopping tourism
DOI:  https://doi.org/10.71066/AANY.2025.12.14
Megjelent: 2025. november

Letöltés

 

Összefoglaló

A bevásárlóturizmus – más turisztikai termékekhez hasonlóan – soha nem látott mértékű viszszaesést szenvedett el 2020 folyamán a Covid19-világjárvány és az azzal összefüggő korlátozások miatt. Annak ellenére, hogy a Covid19-világjárvány turizmusra gyakorolt hatásainak vizsgálata igen széles körű, a pandémia következményeivel a bevásárlóturizmus kontextusában mindezidáig csak kevesen foglalkoztak. A tanulmány célja, hogy részben pótolja ezt a hiányosságot azáltal, hogy bemutatja a Magyarországra irányuló bevásárlóturizmusban 2020 folyamán bekövetkezett változásokat. Az elméleti hátteret követően a Magyarországra irányuló bevásárlóutak számában, valamint a látogatók költésének volumenében és szerkezetében bekövetkezett változásokra fókuszálunk. A tanulmány a vonatkozó szakirodalom áttekintésére, valamint a KSH nemzetközi utazásokra vonatkozó adatbázisának elemzésére épül. Az eredmények azt mutatják, hogy a többi turisztikai termékhez hasonlóan a Magyarországra irányuló vásárlási célú utak száma és az azokhoz kapcsolódó kiadások is drámai mértékben csökkentek 2020-ban. A látogatók költési szerkezetének változása arra is rávilágított, hogy a járvány idején a haszonelvű utazási motivációk hódítottak teret, amit az üzemanyag-, valamint az élelmiszer- és italkiadások arányának növekedése jelez. 

Keywords: shopping tourism, pandemic, COVID–19, crisis, Hungary

ABSTRACT

Shopping tourism, in line with other tourism products, suffered an unprecedented decline in 2020 due to the COVID-19 pandemic and the related restrictions. Despite the widespread interest in the impact of COVID-19 on tourism, the effects of the pandemic on shopping tourism are still under-researched. The aim of the paper is to partly fill in this gap by analysing the changes that took place in Hungary’s inbound shopping tourism in 2020. Following the theoretical background, the paper focuses on the changes that took place in the number of shopping trips to Hungary, as well as the changes in the volume and structure of visitors’ spending. The study is based on the review of the relevant literature and on the analysis of the database of the Hungarian Central Statistical Office on international travels. Results show that, similarly to other tourism products, the number of inbound shopping trips to Hungary in 2020 and the related expenditures dropped dramatically. Changes in the structure of visitors’ spending also revealed that utilitarian travel motivations gained ground during the pandemic indicated by an increase in the proportion of spending on fuel, and on food and beverages.

REFERENCES

Blake, Adam - Sinclair, M. Thea (2003): Tourism crisis management: US response to September 11. Annals of tourism research 30(4): 813-832. 
https://doi.org/10.1016/S01607383(03)00056-2  
Buček, Ján (2010): The financial and economic crisis in Slovakia - its spatial aspects and policy responses. In: Gorzelak, Grzegorz - Goh, Chor-Ching (eds.): Financial Crisis in Central and Eastern Europe: From Similarity to Diversity. Scholar: Warsaw. pp. 190-208. 
Choi, Mi Ju - Heo, Cindy Yoonjoung - Law, Rob (2016): Progress in shopping tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing 33. (sup1): 1-24. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.969393  
Erőss, Ágnes - Kovály, Katalin - Tátrai, Patrik (2016): Effects of the Ukrainian crisis in Transcarpathia: the Hungarian perspective. Centre of Migration Research: Warsaw (CMR Working Papers; 92.) 
Frago, Lluís (2021): Impact of COVID-19 Pandemic on Retail Structure in Barcelona: From Tourism-Phobia to the Desertification of City Center. Sustainability 13(15): 8215. https://doi.org/10.3390/su13158215  
García-Milon, Alba - Olarte-Pascual, Cristina - Juaneda-Ayensa, Emma (2021): Assessing the moderating effect of COVID-19 on intention to use smartphones on the tourist shopping journey. Tourism Management (87): 104361. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2021.104361  
Goodrich, Jonathan N. (2002): September 11, 2001 attack on America: a record of the immediate impacts and reactions in the USA travel and tourism industry. Tourism Man-agement 23(6): 573-580. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(02)00029-8  
Gössling, Stefan - Scott, Daniel - Hall, C. Michael (2020): Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism 29(1): 1-20. https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708  
Hall, C. Michael (2010): Crisis events in tourism: Subjects of crisis in tourism. Current Issues in Tourism 13(5): 401-417. https://doi.org/10.1080/13683500.2010.491900  
Hall, C. Michael - Scott, Daniel - Gössling, Stefan (2020): Pandemics, transformations and tourism: be careful what you wish for. Tourism Geographies 22(3): 577-598. 
https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1759131  
Jóźwiak, Ignacy - Piechowska, Maria (2017): Crisis-driven mobility between Ukraine and Poland: What does the available data (not) tell us, CMR Working Papers, No. 99/157, University of Warsaw, Centre of Migration Research (CMR), Warsaw. 
Kovács, András (2013): On borders, border regions and cross-border retail-trading. Scientific Papers of the University of Pardubice 20(28): 29-42. 
Laws, Eric - Prideaux, Bruce - Chon, Kye-Sung (Eds.) (2007): Crisis management in tourism. Wallingford: CABI. https://doi.org/10.1079/9781845930479.0000  
Malkowski, Arkadiusz - Mazur, Rafał (2020): The impact of border closure on the econo-my of a border region - as exemplified by the Polish-German borderland. Prace Nau-kowe 
Uniwersytetu     Ekonomicznego     we     Wrocławiu     64(8):     72-82. https://doi.org/10.15611/pn.2020.8.06  
McKercher, Bob - Chon, Kaye (2004): The over-reaction to SARS and the collapse of Asian tourism. Annals of tourism research 31(3): 716. https://doi.org/10.1016/j.annals.2003.11.002  
Michalkó Gábor (2007): A turizmuselmélet alapjai. Kodolányi János Főiskola. Székesfehérvár. 
Michalkó Gábor (2004): A bevásárlóturizmus. Kodolányi János Főiskola. Székesfehérvár. 
Michalkó, Gábor - Rátz, Tamara - Hinek, Mátyás - Tömöri, Mihály (2014): Shopping tourism in Hungary during the period of the economic crisis. Tourism Economics 20(6): 13191336. https://doi.org/10.5367/te.2014.0387  
Papatheodorou, Andreas - Rosselló, Jaume - Xiao, Honggen (2010): Global economic crisis and tourism: Consequences and perspectives. Journal of Travel Research 49(1): 39-45. https://doi.org/10.1177/0047287509355327  
Sengel, Umit (2021): COVID-19 and "New Normal" Tourism: Reconstructing Tourism. Journal of Tourism & Development (35): 217-226. 
Shi, Wenming - Li, Kevin X. (2017): Impact of unexpected events on inbound tourism demand modeling: evidence of Middle East Respiratory Syndrome outbreak in South Ko-rea. 
Asia     Pacific     journal     of     tourism     research     22(3):     344-356. 
https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1250795  
Sikos T. Tamás - Kovács András (2008): Új trendek a határ menti kiskereskedelemben Délnyugat-Szlovákiában. Területi Statisztika 11(6): 724-733. 
Smętkowski, Maciej - Németh, Sarolta - Eskelinen, Heikki (2017): Cross-border shopping at the EU's Eastern edge: the cases of Finnish-Russian and Polish-Ukrainian border regions. Europa Regional 24(1-2): 50-64. 
Stepanova, Svetlana V. - Shlapeko, Ekaterina A. (2018): Trends in the development of crossborder trade in the Russian-Finnish borderlands. Baltic Region (10): 103-117. https://doi.org/10.5922/2079-8555-2018-4-7  
Tilaki, Mohammad Javad Maghsoodi - Abooali, Gelareh - Marzbali, Massoomeh Hedayati - Samat, Narimah (2021): Vendors' Attitudes and Perceptions towards International Tourists in the Malaysia Night Market: Does the COVID-19 Outbreak Matter? Sustain-ability 13(3):1553. https://doi.org/10.3390/su13031553  
Timothy, Dallen J. (2018): Shopping Tourism. In Agarwal, Sheela - Busby, Graham - Huang, Rong (eds.): Special Interest Tourism: Concepts, Contexts and Cases. Walling-ford: CABI. pp. 134-144. https://doi.org/10.1079/9781780645667.0134  
Timothy, Dallen J. (2005): Shopping Tourism, Retailing and Leisure. Channel View Publications: Clevedon. https://doi.org/10.21832/9781873150610  
Timothy, Dallen J. - Butler, Richard W. (1995): Cross-Border Shopping a North American Perspective. Annals of Tourism Research 22(1): 16-34. 
https://doi.org/10.1016/01607383(94)00052-T  
Timothy, Dallen J. - Michalkó, Gábor - Irimiás, Anna (2022): Unconventional tourist mobility: A geography-oriented theoretical framework. Sustainability 14(11): 6494. https://doi.org/10.3390/su14116494  
Tömöri Mihály (2018): A határokon átívelő kiskereskedelem társadalomföldrajza: Debre-cen és Nagyvárad térsége. Debreceni Egyetemi Kiadó. Debrecen. 
Tömöri Mihály - Michalkó Gábor (2019): A bevásárlóturizmus. In. Irimiás Anna - Jászberényi Melinda - Michalkó Gábor (szerk.): A turisztikai termékek innovatív fejlesztése. Akadémiai Kiadó. Budapest. 31-49. old. https://doi.org/10.1556/9789634544081  
World Tourism Organization (2014): AM Reports, Volume eight - Global Report on Shopping Tourism. UNWTO: Madrid.