A Nyíregyházi Főiskola jogelődei több mint négy évtizedes, országos és nemzetközi tekintélynek örvendő intézmények voltak. Értékeik megőrzése mellett a XXI. század követelményeihez folyamatosan alkalmazkodó stratégiát választva, 2000. január 1-jével jött létre a Nyíregyházi Főiskola. Az elmúlt nyolc évben több infrasturkturális beruházás eredményeképpen új tanulmányi épületek valósultak meg, a régebbiek megújultak, az oktatók és a hallgatók világszínvonalú oktatási technológiát használhatnak, az intézmény campusa igazi várossá lett Nyíregyháza szívében, melyet szemet gyönyörködtető pihenő-park vesz körül. Mára az intézmény nem csak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye oktatási, tudományos, de szellemi, kulturális és művészeti központja is lett.
A területi, infrastrukturális és a hallgatószám mennyiségi növekedése mellett természetesen a minőségbiztosítást is fontosnak tartja az intézmény. A tudományos kutatás, a gyakorlati élettel kialakított kapcsolattartás valamennyi oktatónk alapfeladatát képezi, az intézményi filozófia része. A Nyíregyházi Főiskola eredményeinek egyik sikertényezője jól felépített szervezeti, kari struktúrában rejlik, ennek eredményeként a meghirdetett szakok, képzések tartalma rugalmasan változtatható, Európa-szerte elismert tudást ad, az itt végzettek megállják a helyüket a munkaerőpiac bármely szegmensében. Jelenleg 5 karon több mint harminc alapszakot, több mesterszakot, felsőfokú szakképzést kínál az intézmény.
Jövőképünk…
A Nyíregyházi Főiskola új küldetése egy modern, az európai uniós trendekhez igazodó és a regionális igényekre koncentráló felsőoktatási intézmény – tudáscentrum – jövőképét vetíti elénk, amely teljes felsőoktatási képzési vertikummal, jelentős K+F potenciállal, meghatározó szellemi és kulturális kisugárzással rendelkezik. Valójában egy hallgatócentrikus, hatékonyan gazdálkodó és vállalkozó felsőoktatási intézményt alakítunk ki, amely Nyíregyháza, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye és az Észak-alföldi régió sajátos kihívásait, illetve problémáit tartva szem előtt képez szakembereket, valamint a gazdasági és társadalmi szereplőkkel együttműködve végez kutatásokat és fejlesztéseket.
Az intézményfejlesztési tervünk három programot foglal magába:
1. Esélyteremtő tudás – akadémiai program
A program célja a felsőoktatás teljes vertikumára (felsőfokú szakképzés, felsőfokú alapképzés, mesterképzés, doktori képzés, posztgraduális képzés, posztdoktori képzés) kiterjedő képzési szintek és formák kialakítása és ezek átjárhatóságának megvalósítása. Különös figyelmet fordítunk az interdiszciplinaritásra, képzéseink gyakorlati és informatikai jellegének fokozására, ezáltal is növelve hallgatóink munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyeit. A legjelentősebb projektek: a Virtuális Campus (e-learning és life-long-learning), az Alumni és Karrier Iroda továbbfejlesztését, illetve a Regionális Történeti és Művészeti Centrum, a Regionális Pedagógusképzési és Továbbképzési Centrum kialakítását tűzték célul. A hallgatóink szakmai és szociokulturális értékrendjének kiteljesedését nagy figyelemmel kísérjük.
2. Zöld régió – kutatás-fejlesztési program
Hangsúlyosan fejlesztjük a főiskola természet- és műszaki tudományos kutatási infrastruktúráját, valamint a fő K+F prioritásait és portfolióját. Ezáltal a főiskola még inkább alkalmas lesz – a regionális igényekhez igazodva – a vállalatok környezettudatos K+F igényeinek minél nagyobb részben történő kielégítésére, illetve a régió természeti adottságainak monitorozására és megőrzésére. A K+F program legjelentősebb projektjei: a Biomonitoring és Környezet-tudományi Centrummal, a multifunkcionális Tangazdasággal, az Agrár- és Molekuláris Kutatóintézettel kapcsolatosak.
3. Dinamikus térháló – szolgáltatási program
A főiskola tudáscentrum és egyedi infrastrukturális adottságaira építő szolgáltatási portfóliót alakítunk ki. Ezáltal a főiskola alkalmas lesz a különféle műszaki tudományos, hallgatói és más kulturális, valamint sport és rekreációs jellegű igények profitorientált kielégítésére. Ennek érdekében speciális szolgál-tatási csomagokat alakítunk ki, amelyeket a Műszaki és Anyagtudományi Centrum, a Campus-Land, a Vidéki Vendéglátás és Turisztikai Oktató Centrum, a lovaspálya és oktatóterem fog jegyezni.
Az intézményfejlesztési terv mindhárom programjához számos projekt tartozik, amelyek a kapcsolati szinergiák révén tovább erősítik egymást, ezzel is növelve a Nyíregyházi Főiskola regionális szerepkörét és a munkaerő-piaci, gazdasági és innovációs hatékonyságát.