A tanszék saját fejlesztésű honlapja
Nappali
Levelező
LA Szakcsoportos képzés
A földrajz szak általános célkitűzései
A tanszék célja olyan magas színtű szaktudományi és szakmetodikai ismeretekkel rendelkező, az oktató-nevelő munkában alkotó, innovatív szerepet betöltő földrajztanárok képzése, akik: elsajátították a geotudományok és a társtudományok alapjait, átfogó földrajzi szakismeretekkel és szemlélettel rendelkeznek, képesek a földtudományok korszerű eredményeinek befogadására, interpretálására, alkotó továbbfejlesztésére, szaktudásuk mellett ismerik a geográfiához kapcsolódó informatikai rendszereket és adatfeldolgozó módszereket, modern pedagógiai és szakmódszertani ismeretekkel, széleskörű természet- és társadalomtudományi alapműveltséggel és idegen nyelvtudással rendelkezik. Az oktatási feladatok mellett cél és követelmény az általános iskolai földrajztanárképzéssel összefüggő és régiónk természet- és társadalomföldrajzával kapcsolatos tudományos kutatómunka.
Szakmai törzsanyag
A földrajz fogalma, tárgya, funkciói, tudomány-rendszertani helye, felosztása, irányzatai.
A Világegyetem és a Naprendszer.
Tájékozódás térben és időben.
A kőzetburok fejlődése, összetétele, szerkezete, mozgásfolyamatai.
A légkör fejlodése, összetétele, szerkezete, mozgásfolyamatai.
Éghajlati típusok és rendszerek, kialakulásuk tényezői és változásaik.
A vízburok fejlődése, tagolódása, jellemzoi, mozgásfolyamatai.
Az élővilág és a talaj kialakulása, kapcsolataik földrajzi rendszere.
A külső erők felszínformáló tevékenységének okai, folyamatai és következményei.
A felszíni formakincs szerkezeti, kőzettani és klimatikus meghatározottsága, rendszere.
A földrajzi zonalitás elve és rendszere. A zóna, a táj, a földrajzi környezet értelmezése.
A Föld és az élet fejlődése.
Ember és a földrajzi környezet kapcsolatrendszerének társadalom-földrajzi megközelítései.
A társadalom-földrajz térelméletei.
A Föld népességének demográfiai folyamatai és térbeli szerkezete, ennek változásai.
Történeti földrajz, történeti mozgásrendszerek földrajzi vonatkozásai.
A modern társadalmak gazdasági szerveződésének és térbeli elrendeződésének törvényszerűségei és alapelemei.
Iparföldrajz.
Agrárföldrajz.
A mozgás- és kapcsolatrendszerek földrajza, a kereskedelem, a közlekedés és kommunikáció földrajza.
A településföldrajz. Településtípusok és az urbanizációs térfolyamat.
A világgazdaság központi régiói és a nemzetközi integrációk.
Nyugat-Európa tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Közép-Európa tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Észak-Európa tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Dél-Európa tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Észak-Ázsia tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Belső- és Kelet-Ázsia tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Nyugat-, Dél- és Délkelet-Ázsia tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Afrika tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Angolszász-Amerika tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Latin-Amerika tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
Ausztrália, Óceánia és a Sarkvidék tájainak és országainak földrajzi jellemzése.
A Kárpát-medence és Magyarország földjének fejlődéstörténete és szerkezeti felépítése.
A Kárpát-medence és Magyarország éghajlati képe és alakító tényezői.
A Kárpát-medence és Magyarország vízrajza.
A Kárpát-medence és Magyarország talajai és biogeográfiai képe.
A Kárpát-medence tájainak természetföldrajzi jellemzése.
Magyarország népessége, demográfiai folyamatai.
Magyarország településrendszere és térszerkezete.
A magyar gazdaság fejlődési folyamatai.
Magyarország iparföldrajza.
Magyarország mezőgazdasági földrajza.
Magyarország közlekedésének, kereskedelmének, idegenforgalmának földrajza.
A magyar gazdasági környezet állapota és védelme
Információhordozók és eszközök felhasználásának lehetőségei a földrajzoktatásban.
A földrajzi jelenségek, folyamatok, összefüggések iskolai oktatásának sajátosságai és földrajztanításban.
Földrajz szak tanegység listája
Földrajz-matematika, földrajz-kémia, földrajz-rajz, földrajz-történelem, földrajz-francia, földrajz-biológia és földrajz-testnevelés szakos hallgatók számára
Földrajz szak tanegység listája
Földrajz-matematika, földrajz-kémia, földrajz-rajz, földrajz-történelem, földtajz-francia, földrajz-biológia
és földrajz-testnevelésvszakos hallgatók számára.
Tejesítendő: 70 tanegység (szakdolgozat nélkül)
Kód |
Tantárgy |
Tan. |
Félévi óraszám |
Ellen- |
Elő- |
Fél- |
Meg- |
|
Ea. |
szem. |
|||||||
TA |
Informatika* |
2 |
30 |
- |
gyak.j. |
|
1 |
|
TA |
Fizika vagy matematika alapjai |
2 |
30 |
- |
koll. |
|
2 |
|
SZT |
Csillagászati földrajz |
3 |
30 |
15 |
koll+gyak.j. |
|
1 |
|
SZT |
Ált.természetföldrajz |
5 |
45 |
30 |
koll+gyak.j. |
|
1 |
|
SZT |
Ált.természetföldrajz |
5 |
45 |
30 |
szig+gyak.j. |
|
2 |
|
SZT |
Térképtan |
2 |
- |
30 |
koll. |
|
2 |
|
SZT |
Társadalomföldrajz |
4 |
30 |
30 |
koll+gyak.j. |
|
3 |
|
SZT |
Társadalomföldrajz |
4 |
30 |
30 |
koll+gyak.j. |
|
4 |
|
SZT |
A Kárpát-medence természetföldrajza |
3 |
45 |
- |
koll. |
|
3 |
|
SZT |
Mo.történeti földrajza |
3 |
45 |
- |
koll. |
|
3 |
|
SZT |
Mo. társadalomföldrajza |
3 |
45 |
- |
szig. |
|
4 |
|
SZT |
Regionális földrajz |
5 |
45 |
30 |
koll+gyak.j. |
|
5 |
|
SZT |
Regionális földrajz |
4 |
45 |
15 |
koll.+gyak.j. |
|
6 |
|
SZT |
Regionális földrajz |
5 |
45 |
30 |
koll.+gyak.j. |
|
7 |
|
SZT |
Regionális földrajz |
4 |
45 |
15 |
szig+gyak.j. |
|
8 |
|
TP |
Földrajz-módszertan |
4 |
45 |
15 |
koll+gyak.j. |
|
5 |
|
TP |
Földrajz-módszertan |
4 |
30 |
30 |
ai.+gyak.j. |
|
6 |
|
KV |
Földrajzi információs rendszerek |
2 |
30 |
- |
koll. |
|
6 |
Az évf. |
KV |
Környezetvédelem |
2 |
30 |
- |
koll. |
|
6 |
-"- |
KV |
A világgazdaság tört.földrajza |
2 |
30 |
- |
koll. |
|
4 |
-"- |
KV |
A földrajztudomány és oktatás története |
2 |
30 |
- |
koll. |
|
4 |
-"- |
KV |
Az alkalmazó képesség fejlesztése a földrajztanításban |
1 |
15 |
- |
koll. |
|
7 |
-"- |
KV |
Az idegenforgalom földrajza |
1 |
15 |
- |
koll. |
|
7 |
-"- |
|
Terepgyakorlat I. |
1 |
5 nap |
ai. |
|
2 |
|
|
|
Terepgyakorlat II. |
1 |
5 nap |
ai. |
|
4 |
|
|
|
Terepgyakorlat III. |
1 |
5 nap |
ai. |
|
6 |
|