Beszámoló
a Nyíregyházi Főiskola 2009/2010. évi kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységéről
A Nyíregyházi Főiskola a tudományos és kutatási területeit úgy alakította, hogy az új tudományos, művészeti és a technológiai - műszaki fejlesztési eredmények az oktatók egyéni elvárt szellemi teljesítményén túl a régió és az ország felé is aktivizálható kutatási, fejlesztési és innovációs termékekként jelenjenek meg. A regionális társadalmi és gazdasági környezet felé történő nyitás szélesítése, a szűkebb-tágabb környezet felé irányuló szolgáltatások körének bővítése, a működés feltételrendszerének anyagi megalapozását fokozta és erősíti a jövőben is. A működés feltételeit és a közvetített tudástartalmat a dinamikus fejlődésnek megfelelő szinten biztosította intézményünk, ami elengedhetetlenül fontossá tette és teszi a nemzetközi tudományos, kutatási és technológia fejlesztési együttműködési kapcsolatok szélesítését, az oktatói és hallgatói mobilitás erősítését, s a nemzetközi együttműködés tudomány és kultúra közvetítő eszközeinek reprezentálását, illetve megismertetését.
A kutatás – fejlesztés – innováció területén kiemelt feladataink voltak az alábbiak:
- A főiskolai tudományos és kutatási területek lehetőség szerinti hozzáigazítása a valós társadalmi és gazdasági igényekhez és ezek koordinációja;
- innovációs stratégia-alakítás és környezeti együttműködés, regionális tudáscentrummá alakulás ;
- kiegyensúlyozott tudományos utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás és mobilitás fejlesztés;
- a szellemi tulajdon védelme és kereskedelmi hasznosításának támogatása, érdekeltségi rendszerének fejlesztése.
A Nyíregyházi Főiskola főbb kutatási területei a 2009/10-es tanévben
1. Bölcsészettudományi és Művészeti Kar
- Kreatív zenetanítás; Dancs Lajos hagyatékának feldolgozása
- A beszédmegértési és jegyzetelési nehézségek összefüggései fiatal felnőtteknél;
- Lexikai fokozás; nyelvi kreativitás; német és orosz kultúra, irodalom;
- Narratológia, fordításstilisztika; szómező elmélet; összehasonlító stilisztika
- Multimédia és IKT-eszközök a történelemtanításban
- A XIX. századi választási rendszerek komparatív elemzése
- A környezetkultúra oktatásának módszertana; a vizuális képességek értékelése
- Hagyomány és újítás – magyar éremművészet; köztéri szobrászat
- Bizánci művészet; ikonográfia
- A hármas határ mentén gyűjtött nyelvi korpusz digitalizálása
2. Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
- Gazdaságtudományi kutatások, különös tekintettel a regionalitás kérdéseire
- Az észak-alföldi régió munkaerő piacán végbemenő változások elemzése
- Logisztikai trendek, innováció központú fejlesztési lehetőségek feltárása
- Marketing kommunikáció
- A határmentiség társadalomtudományi problémái
- Kultúrdiplomáciai kutatások
3. Műszaki és Mezőgazdasági Kar
- A megújuló energia alkalmazásának vizsgálata a kommunális és termelési
környezetben
- Valósidejű rendszerek válaszidejének hatása a komplex rendszerek viselkedésére
- Környezetkímélő forgácsolási technológia fejlesztése
- Szilárdtest reakciók nanoskálán
- Energianövények komplex termesztéstechnológiai vizsgálata
- Mezőgazdasági termények szárítástechnológiájának elemzése, fejlesztési lehetőségek
- Menet- és csavarfelületek geometriai modelljének kidolgozása
- Növénynemesítési és növényvédelmi kutatások
4. Természettudományi Kar
- Környezetidegen anyagok mikrobiológiai bontásának vizsgálata
- Biometria, produkció modellezés
- Biológiai és környezeti kutatások (vonuló madarak életével kapcsolatos vizsgálatok)
- Matematikai kutatások (diadikus harmonikus analízis, operációkutatás, komputeralgebra, differenciálgeometria, valószínűség számítás)
- Formális nyelvek és digitális jelfeldolgozás
- Az információ-ellátással kapcsolatos kutatások (könyvtárfejlesztés, stb.)
- Északkelet-Magyarország turisztikai fejlesztési lehetőségei
- Regionális, országos és nemzetközi monitoring kutatások tervezése
- Testnevelés és sporttudományi kutatások (egészséges életmód, testedzés, pedagógiai-pszichológiai kutatások)
5. Pedagógusképző Kar
- Az iskolai erőszak háttértényezőinek vizsgálata
- Pszichológiai jellegű kutatások (mentális egészség, a személyiség átalakulása)
- Nyelvészeti, szövegértési kutatások a tanítóképzésben
- Neveléstörténeti kutatások
- Kisebbség, migráció, ifjúság kutatás
- A fogyatékosság problémaköre, a hátrányos helyzetűek megküzdési stratégiái
- A pedagógusok személyes és társas kompetenciái
6. Agrár és Molekuláris Kutató Intézet
- Az egészségmegőrzés és a táplálkozás komplex összefüggéseinek kutatása
- Az Észak-alföldi régióban található zöldségek, gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározása, élelmiszer fejlesztés
- Gabona alapú funkcionális élelmiszerek kifejlesztése
- Hidegen sajtolt napraforgó olaj felhasználása funkcionális élelmiszerek előállításához
- Szárított almatermékek gyártástechnológiájának fejlesztése
- Új, magas hozzáadott értékű egészségmegőrző élelmiszerek kifejlesztése
- Az energiafűz komplex ökoenergetikai hasznosítása
A tudományos és kutatási tevékenységünk értékelése
A tíz éve integrálódott Nyíregyházi Főiskolán a legfontosabb célkitűzés az elmúlt tanévben is az volt, hogy az alap- és alkalmazott kutatásokkal az intézmény a régió és az ország gazdasági és társadalmi fejlődését szolgálja, a térség esélyegyenlőségének javítása mellett.
Országos jelentőségűek a pedagógiai jellegű kutatási eredményeink (szakmódszertani kutatások, neveléstörténet, szociálpszichológia), különös tekintettel az iskolai oktatás minőségbiztosítására, továbbá az iskolai erőszak tényezőinek feltárására. A további sikeres munkát inspirálhatják a megkezdett fejlesztések, nevezetesen a pszichológiai és pedagógiai laboratórium kialakítása, továbbfejlesztése.
A gazdasági és társadalomtudományi képzési területünk fő kutatási iránya az Észak-kelet Magyarország gazdasági és társadalmi átalakulásának vizsgálata. Ezen belül nagyon sokszínű témákat találhatunk, így pl. a gazdasági szerkezet és rendszerváltozás összefüggései, az EU csatlakozás kihívásai. Konkrét kutatási szegmens a logisztikai és innovációs központok fejlesztése, a marketing és a turisztika összefüggéseinek feltárása.
Jelentős eredmények születtek a kultúrdiplomáciai kutatások területén, továbbá a háromhatár szeglet gazdasági és társadalmi problémáinak feltárása területén.
A régió fejlesztését, az innováció felgyorsítását leginkább a műszaki és természettudományi jellegű „K+F+I” tevékenységek segítették elő. Jelentős tudományos eredmények születtek a környezettudományok (környezetvédelem, tájgazdálkodás) területén, kiemelve a régió természeti erőforrásainak feltárását, a megújuló energiaforrások (biomassza, biohajtóanyagok, nap-szélenergia, geotermikus energia) kutatását, a technológiai és műszaki fejlesztési lehetőségek kiaknázását.
A térség iparának fejlesztését segítették elő a fizikai és műszaki jellegű kutatások (kísérleti mechanikai, anyagtudományi és méréstechnikai fejlesztések), valamint az informatika alkalmazási lehetőségei a mérnöki tudományokban. Kiemelkedő eredmények születtek a minőségirányítási rendszerek értékelése területén.
A szűkebb-tágabb régiót és az országot leginkább a tudásközpontok létrehozásával lehet segíteni. Főiskolánkon így jött létre a mezőgazdasági termeléshez és az élelmiszer-feldolgozáshoz kötődő „FOOD-ENERG” Regionális Tudásközpont, a főiskola Agrár- és Molekuláris Kutató Intézete keretében, együttműködésben a Műszaki és Mezőgazdasági Karral. Az itt folyó tudományos kutatási és innovációs munka magában foglalja az Észak-alföldi régióban található igen értékes zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározását, új funkcionális élelmiszerek, kiegészítő tápanyagok kifejlesztését, mely magas hozzáadott értékű, egészségmegőrző élelmiszerek előállítását jelenti, kiegészülve a konkrét gyártástechnológia és a műszaki háttér megteremtésével.
Az intézmény legfontosabb kutatási és innovációs eredményei
· Gyümölcs- és zöldségpor alapú funkcionális élelmiszerek és táplálék kiegészítők továbbfejlesztése és vizsgálata
· Zöldségek és gyümölcsök fagyasztva szárítása, beltartalmi vizsgálatok, technológiai fejlesztések
· Újabb növényfajták állami elismertetése
· Az energiafűz ültetvény vizsgálata, energetikai hasznosítása
· Energiatakarékos ipari és mezőgazdasági technológiák továbbfejlesztése
· Hegesztés-technikai fejlesztések megvalósítása
· Szerszámkopás vizsgálat minimál kenéses megmunkálásoknál
· Energiatakarékos járműfejlesztés (a pneumobil és elektromobil jármű továbbfejlesztése, hallgatók versenyeztetése)
· Multifunkcionális, új generációs repülés-szimulátor és különböző kormányzási megoldások továbbfejlesztése
A főiskola innovációs kutatási szerződései az elmúlt tanévben összesen több, mint 140 millió forint összeg kutatási és fejlesztési célú felhasználását tették lehetővé.
A kutatás-fejlesztési és innovációs teljesítmény számszerű eredményei:
Az elmúlt tanév során a publikációk (könyv, jegyzet, folyóirat, szakcikk, tudományos közlemény, művészeti teljesítmény) száma összesen: 814 db
A tanév során a tudományos fokozatot szereztek száma összesen: 24 fő, így az intézményben jelenleg 197 fő rendelkezik tudományos fokozattal, vagyis a Nyíregyházi Főiskola oktatói állományának mintegy 65 %-a minősített.
A tanév során igen aktív volt a tudományos tevékenységet és a kutatási infrastruktúra fejlesztését segítő pályázati tevékenységünk, mindezt bizonyítja a közel 30 db elnyert pályázat.
A „K+F+I” eredményeink bemutatását, valamint a hazai és a Nyíregyházi Főiskolán megrendezett nemzetközi kapcsolataink fejlesztését szolgálta a mintegy 35 hazai és nemzetközi tudományos és szakmai konferencia.
A bemutatott tudományos és szakmai munka, a főiskola komplex innovációs tevékenysége elsődlegesen a régió igényeihez igazodó felsőoktatás fejlesztését, új szakok és szakirányok indítását szolgálta az elmúlt tanévben is, mindezen túl közvetlenül vagy közvetetten elősegítette a megye, a régió és az ország gazdasági és társadalmi felemelkedését, az életminőség javítását.
BESZÁMOLÓ
a Nyíregyházi Főiskola 2008/2009. évi kutatási,
fejlesztési és innovációs tevékenységéről
(az Ftv.6.§ (3) bekezdése szerint)
A Nyíregyházi Főiskola az intézményfejlesztési tervében korábban megfogalmazott elképzeléseket az elmúlt tanévben maradéktalanul realizálni tudta, azaz a tudásközvetítésen túl, az intézményben koncentrálódott szellemi kapacitásával bekapcsolódott a tudástermelés folyamatába. Tudományos és kutatási területeit úgy alakította, hogy az új tudományos és műszaki fejlesztési eredmények az oktatók egyéni karrierépítésén túl a környezet felé is aktivizálható innovációs termékekként jelenjenek meg. A regionális gazdasági és társadalmi környezet felé történő nyitás szélesítése, a kifelé irányuló szolgáltatások körének bővítése, a működés feltételrendszerének financiális megalapozását fokozta és erősíti a jövőben is. A működés feltételeit és a közvetített tudástartalmat a dinamikus fejlődésnek megfelelő szinten igyekszik biztosítani intézményünk, ami elengedhetetlenül fontossá tette és teszi a nemzetközi tudományos együttműködési kapcsolatok (keleti és nyugati irányú) szélesítését, az oktatói és hallgatói mobilitás erősítését, s a nemzetközi érintkezés kultúraközvetítő eszközeinek reprezentálását és megismertetését.
A kutatás – fejlesztés – innováció területén kiemelt feladataink voltak az alábbiak:
- Az intézményi kutatási profil folyamatos formálása a valós társadalmi és gazdasági igényekhez és ezek koordinációja;
- innovációs stratégiaalakítás és környezeti együttműködés, regionális tudáscentrummá szerveződés, mely egyre inkább megvalósul;
- tudományos utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás és mobilitásélénkítés;
- a szellemi tulajdon védelme és kereskedelmi hasznosításának támogatása, érdekeltségi rendszerének fejlesztése.
A Nyíregyházi Főiskola főbb kutatási területei a 2008/2009-es tanévben
1. Bölcsészettudományi és Művészeti Főiskolai Kar
- Az európai választási rendszer és pártstruktúra komparatív elemzése
- Helytörténeti kutatások Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
- Trianon hatása a nyelvi változásokra a hármas határ mentén
- Informatizált nyelvi korpusz többdimenziós nyelvföldrajzi ábrázolása
- Első hármas határ projekt (művészeti kutató csoport létrehozása)
- Az orosz irodalom magyar fordításai, a magyar irodalom orosz tolmácsolása
- A sajtónyelv és az elektronikus média nyelve
- Német-magyar kulturális egybevető vizsgálatok
- A beszédmegértési és a jegyzetelési nehézségek összefüggései fiatal felnőtteknél
- Kompetencia-változások az ügyviteli tevékenységben
2. Gazdasági és Társadalomtudományi Főiskolai Kar
- Az átalakuló gazdasági szerkezet és a gazdasági rendszerek vizsgálata
- Az észak-alföldi régió munkaerő piacán végbemenő változások elemzése
- Az uniós csatlakozás jogi, gazdasági, integrációs kihívásai
- A logisztikai, innováció központú fejlesztési lehetőségek feltárása
- Az új regionalizmus alakulásának a vizsgálata
- Marketing és turisztikai interdiszciplináris témák kidolgozása
3. Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Kar
- Konvencionális és megújuló energiák gazdaságos alkalmazásának fejlesztése
- Valósidejű rendszerek válaszidejének hatása a komplex rendszerek viselkedésére
- Környezetkímélő forgácsolási technológia fejlesztése
- Szilárdtest reakciók nanoskálán
- Szennyezett talajok fitostabilizációjának vizsgálata
- Környezetfizikai mérések
- A „PROFINET” információs technológia alkalmazási lehetőségei
- A környezeti szennyezés komplex hatásainak vizsgálata
4. Természettudományi Főiskolai Kar
- Környezetszennyezés, monitorozás, helyreállítás a Felső-Tisza térségében
- Innovatív vizsgálatok a szennyvizek mikrobiológiai bontása területén
- Biológiai és környezeti kutatások (vonuló madarak életével kapcsolatos vizsgálatok)
- Matematikai kutatások (diadikus harmonikus analízis, operációkutatás, komputeralgebra, differenciálgeometria, valószínűség számítás)
- Formális nyelvek és digitális jelfeldolgozás
- Az információ-ellátással kapcsolatos kutatások (könyvtárfejlesztés, stb.)
- Északkelet-Magyarország természeti erőforrásainak kutatása
- Regionális földrajzi kutatások, a turizmus fejlesztése
- Testnevelés és sporttudományi kutatások (egészséges életmód, testedzés, pedagógiai-pszichológiai kutatások)
5. Pedagógusképző Főiskolai Kar
- Az iskolai erőszak háttértényezőinek vizsgálata az általános és középiskolai korosztálynál
- Pszichológiai jellegű kutatások (mentális egészség, a személyiség átalakulása)
- Nyelvészeti, irodalom szakmódszertani kutatások
- Neveléstörténeti kutatások
- Pedagógiai szociálpszichológia
- Az iskola pedagógiai kultúrája
- Minőségbiztosítás az iskolai oktatásban
6. Agrár és Molekuláris Kutató Intézet
- Az egészségmegőrzés és a táplálkozás komplex összefüggéseinek kutatása
- Az Észak-alföldi régióban található zöldségek, gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározása, élelmiszer fejlesztés
- Gabona alapú funkcionális élelmiszerek kifejlesztése
- Hidegen sajtolt napraforgó olaj felhasználása funkcionális élelmiszerek előállításához
- Szárított almatermékek gyártástechnológiájának fejlesztése
- Új, magas hozzáadott értékű egészségmegőrző élelmiszerek kifejlesztése
- Az energiafűz komplex ökoenergetikai hasznosítása
A tudományos tevékenységünk értékelése
A 2000-ben egyesüléssel létrejött Nyíregyházi Főiskolán célkitűzés a legfőbb célkitűzés az, hogy az alap- és alkalmazott kutatásokkal szolgálja az intézmény a régió gazdasági és társadalmi fejlődését, a térség esélyegyenlőségének javítását, a jólét fokozását.
Elsőként a humán tudományokhoz kötődő tudományos tevékenységet mutatjuk be. Kiemelkedő eredmények születtek a helytörténeti kutatások, illetve a nyelvészet területén, valamint a történettudomány és a művészeti teljesítmények széles körű reprezentálása által Reményeink szerint hamarosan megvalósul a „múlt háza” interaktív történeti oktató központ, de előrehaladott állapotban van a zenei és vizuális művészeti centrum létrehozása is.
Országos jelentőségűek pedagógiai jellegű kutatási eredményeink (szakmódszertani kutatások, neveléstörténet, szociálpszichológia), különös tekintettel az iskolai oktatás minőségbiztosítására, továbbá az iskolai erőszak tényezőinek feltárására. A további sikeres munkát inspirálhatják a megkezdett fejlesztések, nevezetesen a pszichológiai és pedagógiai laboratórium kialakítása, továbbfejlesztése.
A gazdasági és társadalomtudományi képzési területünk fő kutatási iránya az Észak-kelet Magyarország gazdasági és társadalmi átalakulásának vizsgálata. Ezen belül nagyon sokszínű témákat találhatunk, így pl. a gazdasági szerkezet és rendszerváltozás összefüggései, az EU csatlakozás kihívásai. Konkrét kutatási szegmens a logisztikai és innovációs központok fejlesztése, a marketing és a turisztika összefüggéseinek feltárása.
Jelentős eredmények születtek a régió munkaerő piacán végbemenő változások komplex elemzése területén.
Társadalmi szempontból igen fontosnak tartjuk a szegénység kutatását, ide kapcsolódóan a halmozottan hátrányos helyzetű térségek fejlesztési lehetőségeinek feltárását. A jövőbeni tervek között szerepel többek között az üzleti kommunikáció kutatása, az elektronikus rendszerek fejlesztése, egy térinformatikai labor létesítése.
A régió fejlesztését, az innováció felgyorsítását leginkább a műszaki és természettudományi jellegű „K+F+I” tevékenységek szolgálják. Igen jelentős tudományos eredmények születtek a környezettudományok (környezetvédelem, tájgazdálkodás) területén, kiemelve a régió természeti erőforrásainak feltárását, a megújuló energiaforrások (biomassza, biohajtóanyagok, nap-szélenergia, geotermikus energia) kutatását, a technológiai és műszaki fejlesztési lehetőségek kiaknázását.
A térség iparának fejlesztését segítik a fizikai és gépészeti jellegű kutatások (kísérleti mechanikai, anyagtudományi és méréstechnikai fejlesztések), valamint az informatika alkalmazási lehetőségei a mérnöki tudományokban. Kiemelkedő eredmények születtek a minőségirányítási rendszerek értékelése területén.
A szűkebb-tágabb régiót és az országot leginkább a tudásközpontok létrehozásával lehet segíteni. Főiskolánkon így jött létre a mezőgazdasági termeléshez és az élelmiszer-feldolgozáshoz kötődő „FOOD-ENERG” Regionális Tudásközpont, a főiskola Agrár- és Molekuláris Kutató Intézete keretében, együttműködésben a Műszaki és Mezőgazdasági Karral. Az itt folyó tudományos kutatási és innovációs munka magában foglalja az Észak-alföldi régióban található igen értékes zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározását, új funkcionális élelmiszerek, kiegészítő tápanyagok kifejlesztését, mely magas hozzáadott értékű, egészségmegőrző élelmiszerek előállítását jelenti, kiegészülve a konkrét gyártástechnológia és a műszaki háttér megteremtésével.
Az intézmény legfontosabb kutatási és innovációs eredményei
- Gyümölcs- és zöldségpor alapú funkcionális élelmiszerek és táplálék kiegészítők továbbfejlesztése és vizsgálata
- Zöldségek és gyümölcsök fagyasztva szárítása, beltartalmi vizsgálatok, technológiai fejlesztések
- Új növényfajták állami elismertetése (fejeskáposzta, csemegeszőlő)
- Az energiafűz ültetvény vizsgálata, energetikai hasznosítása
- Energiatakarékos fűtési rendszerek továbbfejlesztése
- Hegesztés-technikai fejlesztések beindítása
- Új rendszerű CNC szerszámgép továbbfejlesztése (hallgatók és fiatal oktatók versenymunkája)
- Energiatakarékos járműfejlesztés (a „pneumobil” jármű továbbfejlesztése, hallgatók versenyeztetése)
- Multifunkcionális, új generációs repülés-szimulátor és különböző kormányzási megoldások továbbfejlesztése
A főiskola innovációs kutatási szerződései az elmúlt tanévben összesen mintegy 43 millió forint összeg kutatási és fejlesztési célú felhasználását tették lehetővé.
Ezen belül a legfontosabb innovációs eredmények:
- Hegesztéssel kapcsolatos alkalmazott kutatási feladatok megoldása
- Zöldség-gyümölcs fajtakutatások, agrotechnikai fejlesztések
- Gördülés közben kialakuló terhelési folyamatok numerikus vizsgálata (gumiabroncsok fejlesztése)
- Vontatott járművek légfék rendszereinek vizsgálata és szabályozása
- Energianövények tápanyag-ellátásának vizsgálata
- A bútorgyártás fejlesztése, technológiai audit
A kutatás-fejlesztési és innovációs teljesítmény számszerű eredményei:
A publikációk (könyv, jegyzet, folyóirat, szakcikk, tudományos közlemény, művészeti teljesítmény) száma összesen: 940 db
A tanév során tudományos fokozatot szereztek összesen: 16 fő, így az intézményben jelenleg 166 fő rendelkezik tudományos fokozattal, ennek következtében a főállású oktatói állomány 54 %-a minősített.
A tanév során igen aktív volt a tudományos tevékenységet és a kutatási infrastruktúra fejlesztését segítő pályázati tevékenységünk, mindezt bizonyítja a 22 db elnyert pályázat.
A „K+F+I” eredményeink bemutatását, valamint a hazai és a Nyíregyházi Főiskolán megrendezett nemzetközi kapcsolataink fejlesztését szolgálta a mintegy 30 hazai és nemzetközi tudományos és szakmai konferencia.
A bemutatott tudományos és szakmai munka, a főiskola komplex innovációs tevékenysége elsődlegesen a régió igényeihez igazodó felsőoktatás fejlesztését, új szakok és szakirányok indítását szolgálta az elmúlt tanévben is, mindezen túl közvetlenül vagy közvetetten elősegítette a megye, a régió gazdasági és társadalmi felemelkedését, az életminőség javítását.