Kutatási beszámoló

 

 
Beszámoló
a Nyíregyházi Főiskola 2009/2010. évi kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységéről
 
 
A Nyíregyházi Főiskola a tudományos és kutatási területeit úgy alakította, hogy az új tudományos, művészeti és a technológiai - műszaki fejlesztési eredmények az oktatók egyéni elvárt szellemi teljesítményén túl a régió és az ország felé is aktivizálható kutatási, fejlesztési és innovációs termékekként jelenjenek meg. A regionális társadalmi és gazdasági környezet felé történő nyitás szélesítése, a szűkebb-tágabb környezet felé irányuló szolgáltatások körének bővítése, a működés feltételrendszerének anyagi megalapozását fokozta és erősíti a jövőben is. A működés feltételeit és a közvetített tudástartalmat a dinamikus fejlődésnek megfelelő szinten biztosította intézményünk, ami elengedhetetlenül fontossá tette és teszi a nemzetközi tudományos, kutatási és technológia fejlesztési együttműködési kapcsolatok  szélesítését, az oktatói és hallgatói mobilitás erősítését, s a nemzetközi együttműködés tudomány és kultúra közvetítő eszközeinek reprezentálását, illetve megismertetését.
 
A kutatás – fejlesztés – innováció területén kiemelt feladataink  voltak az alábbiak:
-                   A főiskolai tudományos és kutatási területek lehetőség szerinti hozzáigazítása a valós társadalmi és gazdasági igényekhez és ezek koordinációja;
-                   innovációs stratégia-alakítás és környezeti együttműködés, regionális tudáscentrummá alakulás ;
-                   kiegyensúlyozott tudományos utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás és mobilitás fejlesztés;
-                   a szellemi tulajdon védelme és kereskedelmi hasznosításának támogatása, érdekeltségi rendszerének fejlesztése.
 
A Nyíregyházi Főiskola  főbb kutatási területei a 2009/10-es tanévben
 
1. Bölcsészettudományi és Művészeti Kar
 
-                   Kreatív zenetanítás; Dancs Lajos hagyatékának feldolgozása
-                   A beszédmegértési és jegyzetelési nehézségek összefüggései fiatal felnőtteknél;
-                   Lexikai fokozás; nyelvi kreativitás; német és orosz kultúra, irodalom;
-                   Narratológia, fordításstilisztika; szómező elmélet; összehasonlító stilisztika
-                   Multimédia és IKT-eszközök a történelemtanításban
-                   A XIX. századi választási rendszerek komparatív elemzése
-                   A környezetkultúra oktatásának módszertana; a vizuális képességek értékelése
-                   Hagyomány és újítás – magyar éremművészet; köztéri szobrászat
-                   Bizánci művészet; ikonográfia
-                   A hármas határ mentén gyűjtött nyelvi korpusz digitalizálása
 
2. Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
 
-                   Gazdaságtudományi kutatások, különös tekintettel a regionalitás kérdéseire
-                   Az észak-alföldi régió munkaerő piacán végbemenő változások elemzése
-                   Logisztikai trendek, innováció központú fejlesztési lehetőségek feltárása
-                   Marketing kommunikáció
-                   A határmentiség társadalomtudományi problémái
-                   Kultúrdiplomáciai kutatások
 
3. Műszaki és Mezőgazdasági Kar
 
-           A megújuló energia alkalmazásának vizsgálata a kommunális és termelési
            környezetben
-          Valósidejű rendszerek válaszidejének hatása a komplex rendszerek viselkedésére
-          Környezetkímélő forgácsolási technológia fejlesztése
-          Szilárdtest reakciók nanoskálán
-          Energianövények komplex termesztéstechnológiai vizsgálata
-          Mezőgazdasági termények szárítástechnológiájának elemzése, fejlesztési lehetőségek
-          Menet- és csavarfelületek geometriai modelljének kidolgozása
-          Növénynemesítési és növényvédelmi kutatások
 
4. Természettudományi Kar
 
-                   Környezetidegen anyagok mikrobiológiai bontásának vizsgálata
-                   Biometria, produkció modellezés
-                   Biológiai és környezeti kutatások (vonuló madarak életével kapcsolatos vizsgálatok)
-                   Matematikai kutatások (diadikus harmonikus analízis, operációkutatás, komputeralgebra, differenciálgeometria, valószínűség számítás)
-                   Formális nyelvek és digitális jelfeldolgozás
-                   Az információ-ellátással kapcsolatos kutatások (könyvtárfejlesztés, stb.)
-                   Északkelet-Magyarország turisztikai fejlesztési lehetőségei
-                   Regionális, országos és nemzetközi monitoring kutatások tervezése
-                   Testnevelés és sporttudományi kutatások (egészséges életmód, testedzés, pedagógiai-pszichológiai kutatások)
 
5. Pedagógusképző Kar
 
-          Az iskolai erőszak háttértényezőinek vizsgálata
-          Pszichológiai jellegű kutatások (mentális egészség, a személyiség átalakulása)
-                   Nyelvészeti, szövegértési kutatások a tanítóképzésben
-                   Neveléstörténeti kutatások
-                   Kisebbség, migráció, ifjúság kutatás
-                   A fogyatékosság problémaköre, a hátrányos helyzetűek megküzdési stratégiái
-                   A pedagógusok személyes és társas kompetenciái
 
6. Agrár és Molekuláris Kutató Intézet
 
-           Az egészségmegőrzés és a táplálkozás komplex összefüggéseinek kutatása
-                   Az Észak-alföldi régióban található zöldségek, gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározása, élelmiszer fejlesztés
-                   Gabona alapú funkcionális élelmiszerek kifejlesztése
-                   Hidegen sajtolt napraforgó olaj felhasználása funkcionális élelmiszerek előállításához
-                   Szárított almatermékek gyártástechnológiájának fejlesztése
-                   Új, magas hozzáadott értékű egészségmegőrző élelmiszerek kifejlesztése
-                   Az energiafűz komplex ökoenergetikai hasznosítása
 
 
 
A tudományos és kutatási tevékenységünk értékelése
 
A tíz éve integrálódott  Nyíregyházi Főiskolán a legfontosabb célkitűzés az elmúlt tanévben is az volt, hogy az alap- és alkalmazott kutatásokkal az intézmény a régió és az ország gazdasági és társadalmi fejlődését szolgálja, a térség esélyegyenlőségének javítása mellett.
 
Országos jelentőségűek a pedagógiai jellegű kutatási eredményeink (szakmódszertani kutatások, neveléstörténet, szociálpszichológia), különös tekintettel az iskolai oktatás minőségbiztosítására, továbbá az iskolai erőszak tényezőinek feltárására. A további sikeres munkát inspirálhatják a megkezdett fejlesztések, nevezetesen a  pszichológiai és pedagógiai laboratórium kialakítása, továbbfejlesztése.
 
A gazdasági és  társadalomtudományi képzési  területünk fő kutatási iránya az Észak-kelet Magyarország gazdasági és társadalmi átalakulásának vizsgálata. Ezen belül nagyon sokszínű témákat találhatunk, így pl. a gazdasági szerkezet és rendszerváltozás összefüggései, az EU csatlakozás kihívásai. Konkrét kutatási szegmens a logisztikai és innovációs központok fejlesztése, a marketing és a turisztika összefüggéseinek feltárása.
Jelentős eredmények születtek a kultúrdiplomáciai kutatások területén, továbbá a háromhatár szeglet gazdasági és társadalmi problémáinak feltárása területén.
 
A régió fejlesztését, az innováció felgyorsítását leginkább a műszaki és természettudományi jellegű „K+F+I” tevékenységek segítették elő. Jelentős tudományos eredmények születtek a környezettudományok (környezetvédelem, tájgazdálkodás) területén, kiemelve a régió természeti erőforrásainak feltárását, a megújuló energiaforrások (biomassza, biohajtóanyagok, nap-szélenergia, geotermikus energia) kutatását, a technológiai és műszaki fejlesztési lehetőségek kiaknázását.
 
A térség iparának fejlesztését segítették elő a fizikai és műszaki jellegű kutatások (kísérleti mechanikai, anyagtudományi és méréstechnikai fejlesztések), valamint az informatika alkalmazási lehetőségei a mérnöki tudományokban. Kiemelkedő eredmények születtek a minőségirányítási rendszerek értékelése területén.
 
 
             A szűkebb-tágabb régiót és az országot leginkább a tudásközpontok létrehozásával lehet segíteni. Főiskolánkon így jött létre a mezőgazdasági termeléshez és az élelmiszer-feldolgozáshoz kötődő „FOOD-ENERG” Regionális Tudásközpont, a főiskola Agrár- és Molekuláris Kutató Intézete keretében, együttműködésben a Műszaki és Mezőgazdasági Karral. Az itt folyó tudományos kutatási és innovációs munka magában foglalja az Észak-alföldi régióban található igen értékes zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározását, új funkcionális élelmiszerek, kiegészítő tápanyagok kifejlesztését, mely magas hozzáadott értékű, egészségmegőrző élelmiszerek előállítását jelenti, kiegészülve a konkrét gyártástechnológia és a műszaki háttér megteremtésével.
 
Az intézmény legfontosabb kutatási és innovációs eredményei
 
·                    Gyümölcs- és zöldségpor alapú funkcionális élelmiszerek és táplálék kiegészítők továbbfejlesztése és vizsgálata
·                    Zöldségek és gyümölcsök fagyasztva szárítása, beltartalmi vizsgálatok, technológiai fejlesztések
·                    Újabb növényfajták állami elismertetése
·                    Az energiafűz ültetvény vizsgálata, energetikai hasznosítása
·                    Energiatakarékos ipari és mezőgazdasági technológiák továbbfejlesztése
·                    Hegesztés-technikai fejlesztések megvalósítása
·                    Szerszámkopás vizsgálat minimál kenéses megmunkálásoknál
·                    Energiatakarékos járműfejlesztés (a pneumobil és elektromobil jármű továbbfejlesztése, hallgatók versenyeztetése)
·                    Multifunkcionális, új generációs repülés-szimulátor és különböző kormányzási megoldások továbbfejlesztése
 
A főiskola innovációs kutatási szerződései az elmúlt tanévben összesen több, mint 140 millió forint összeg kutatási és fejlesztési célú felhasználását tették lehetővé.
 
A kutatás-fejlesztési és innovációs teljesítmény számszerű eredményei:
 
Az elmúlt tanév során a publikációk (könyv, jegyzet, folyóirat, szakcikk, tudományos közlemény, művészeti teljesítmény) száma összesen: 814 db
 
A tanév során a tudományos fokozatot szereztek száma összesen: 24 fő, így az intézményben jelenleg 197 fő rendelkezik tudományos fokozattal, vagyis a Nyíregyházi Főiskola oktatói állományának mintegy 65 %-a minősített.
 
A tanév során igen aktív volt a tudományos tevékenységet és a kutatási infrastruktúra fejlesztését segítő pályázati tevékenységünk, mindezt bizonyítja a közel 30 db elnyert pályázat.
 
A „K+F+I” eredményeink bemutatását, valamint a hazai és a Nyíregyházi Főiskolán megrendezett nemzetközi kapcsolataink fejlesztését szolgálta a mintegy 35 hazai és nemzetközi tudományos és szakmai konferencia.
 
A bemutatott tudományos és szakmai munka, a főiskola komplex innovációs tevékenysége elsődlegesen a régió igényeihez igazodó felsőoktatás fejlesztését, új szakok és szakirányok indítását szolgálta az elmúlt tanévben is, mindezen túl közvetlenül vagy közvetetten elősegítette a megye, a régió és az ország gazdasági és társadalmi felemelkedését, az életminőség javítását.

 

 

BESZÁMOLÓ
a  Nyíregyházi Főiskola 2008/2009. évi kutatási,
fejlesztési és innovációs tevékenységéről
(az Ftv.6.§ (3) bekezdése szerint)
 
 
A Nyíregyházi Főiskola az intézményfejlesztési tervében korábban megfogalmazott elképzeléseket az elmúlt tanévben maradéktalanul realizálni tudta, azaz a tudásközvetítésen túl, az intézményben koncentrálódott szellemi kapacitásával bekapcsolódott a tudástermelés folyamatába. Tudományos és kutatási területeit úgy alakította, hogy az új tudományos és műszaki fejlesztési eredmények az oktatók egyéni karrierépítésén túl a környezet felé is aktivizálható innovációs termékekként jelenjenek meg. A regionális gazdasági és társadalmi környezet felé történő nyitás szélesítése, a kifelé irányuló szolgáltatások körének bővítése, a működés feltételrendszerének financiális megalapozását fokozta és erősíti a jövőben is. A működés feltételeit és a közvetített tudástartalmat a dinamikus fejlődésnek megfelelő szinten igyekszik biztosítani intézményünk, ami elengedhetetlenül fontossá tette és teszi a nemzetközi tudományos együttműködési kapcsolatok (keleti és nyugati irányú) szélesítését, az oktatói és hallgatói mobilitás erősítését, s a nemzetközi érintkezés kultúraközvetítő eszközeinek reprezentálását és megismertetését.
 
A kutatás – fejlesztés – innováció területén kiemelt feladataink voltak az alábbiak:
-       Az intézményi kutatási profil folyamatos formálása a valós társadalmi és gazdasági igényekhez és ezek koordinációja;
-       innovációs stratégiaalakítás és környezeti együttműködés, regionális tudáscentrummá szerveződés, mely egyre inkább megvalósul;
-       tudományos utánpótlás-nevelés, tehetséggondozás és mobilitásélénkítés;
-       a szellemi tulajdon védelme és kereskedelmi hasznosításának támogatása, érdekeltségi rendszerének fejlesztése.
 
 
A Nyíregyházi Főiskola főbb kutatási területei a 2008/2009-es tanévben
 
1. Bölcsészettudományi és Művészeti Főiskolai Kar
 
-       Az európai választási rendszer és pártstruktúra komparatív elemzése
-       Helytörténeti kutatások Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében
-       Trianon hatása a nyelvi változásokra a hármas határ mentén
-       Informatizált nyelvi korpusz többdimenziós nyelvföldrajzi ábrázolása
-       Első hármas határ projekt (művészeti kutató csoport létrehozása)
-       Az orosz irodalom magyar fordításai, a magyar irodalom orosz tolmácsolása
-       A sajtónyelv és az elektronikus média nyelve
-       Német-magyar kulturális egybevető vizsgálatok
-       A beszédmegértési és a jegyzetelési nehézségek összefüggései fiatal felnőtteknél
-       Kompetencia-változások az ügyviteli tevékenységben
 
2. Gazdasági és Társadalomtudományi Főiskolai Kar
 
-       Az átalakuló gazdasági szerkezet és a gazdasági rendszerek vizsgálata
-       Az észak-alföldi régió munkaerő piacán végbemenő változások elemzése
-       Az uniós csatlakozás jogi, gazdasági, integrációs kihívásai
-       A logisztikai, innováció központú fejlesztési lehetőségek feltárása
-       Az új regionalizmus alakulásának a vizsgálata
-       Marketing és turisztikai interdiszciplináris témák kidolgozása           
 
3. Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Kar
 
-       Konvencionális és megújuló energiák gazdaságos alkalmazásának fejlesztése
-       Valósidejű rendszerek válaszidejének hatása a komplex rendszerek viselkedésére
-       Környezetkímélő forgácsolási technológia fejlesztése
-       Szilárdtest reakciók nanoskálán
-       Szennyezett talajok fitostabilizációjának vizsgálata
-       Környezetfizikai mérések
-       A „PROFINET” információs technológia alkalmazási lehetőségei
-       A környezeti szennyezés komplex hatásainak vizsgálata
 
4. Természettudományi Főiskolai Kar
 
-       Környezetszennyezés, monitorozás, helyreállítás a Felső-Tisza térségében
-       Innovatív vizsgálatok a szennyvizek mikrobiológiai bontása területén
-       Biológiai és környezeti kutatások (vonuló madarak életével kapcsolatos vizsgálatok)
-       Matematikai kutatások (diadikus harmonikus analízis, operációkutatás, komputeralgebra, differenciálgeometria, valószínűség számítás)
-       Formális nyelvek és digitális jelfeldolgozás
-       Az információ-ellátással kapcsolatos kutatások (könyvtárfejlesztés, stb.)
-       Északkelet-Magyarország természeti erőforrásainak kutatása
-       Regionális földrajzi kutatások, a turizmus fejlesztése
-       Testnevelés és sporttudományi kutatások (egészséges életmód, testedzés, pedagógiai-pszichológiai kutatások)
 
5. Pedagógusképző Főiskolai Kar
 
-       Az iskolai erőszak háttértényezőinek vizsgálata az általános és középiskolai korosztálynál
-       Pszichológiai jellegű kutatások (mentális egészség, a személyiség átalakulása)
-       Nyelvészeti, irodalom szakmódszertani kutatások
-       Neveléstörténeti kutatások
-       Pedagógiai szociálpszichológia
-       Az iskola pedagógiai kultúrája
-       Minőségbiztosítás az iskolai oktatásban
 
6. Agrár és Molekuláris Kutató Intézet
 
-       Az egészségmegőrzés és a táplálkozás komplex összefüggéseinek kutatása
-       Az Észak-alföldi régióban található zöldségek, gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározása, élelmiszer fejlesztés
-       Gabona alapú funkcionális élelmiszerek kifejlesztése
-       Hidegen sajtolt napraforgó olaj felhasználása funkcionális élelmiszerek előállításához
-       Szárított almatermékek gyártástechnológiájának fejlesztése
-       Új, magas hozzáadott értékű egészségmegőrző élelmiszerek kifejlesztése
-       Az energiafűz komplex ökoenergetikai hasznosítása
 
 
A tudományos tevékenységünk értékelése
 
A 2000-ben egyesüléssel létrejött Nyíregyházi Főiskolán célkitűzés a legfőbb célkitűzés az, hogy az alap- és alkalmazott kutatásokkal szolgálja az intézmény a régió gazdasági és társadalmi fejlődését, a térség esélyegyenlőségének javítását, a jólét fokozását.
 
Elsőként a humán tudományokhoz kötődő tudományos tevékenységet mutatjuk be. Kiemelkedő eredmények születtek a helytörténeti kutatások, illetve a nyelvészet területén, valamint a történettudomány és a művészeti teljesítmények széles körű reprezentálása által Reményeink szerint hamarosan megvalósul a „múlt háza” interaktív történeti oktató központ, de előrehaladott állapotban van a zenei és vizuális művészeti centrum létrehozása is.
 
Országos jelentőségűek pedagógiai jellegű kutatási eredményeink (szakmódszertani kutatások, neveléstörténet, szociálpszichológia), különös tekintettel az iskolai oktatás minőségbiztosítására, továbbá az iskolai erőszak tényezőinek feltárására. A további sikeres munkát inspirálhatják a megkezdett fejlesztések, nevezetesen a pszichológiai és pedagógiai laboratórium kialakítása, továbbfejlesztése.
 
A gazdasági és társadalomtudományi képzési területünk fő kutatási iránya az Észak-kelet Magyarország gazdasági és társadalmi átalakulásának vizsgálata. Ezen belül nagyon sokszínű témákat találhatunk, így pl. a gazdasági szerkezet és rendszerváltozás összefüggései, az EU csatlakozás kihívásai. Konkrét kutatási szegmens a logisztikai és innovációs központok fejlesztése, a marketing és a turisztika összefüggéseinek feltárása.
Jelentős eredmények születtek a régió munkaerő piacán végbemenő változások komplex elemzése területén.
 
Társadalmi szempontból igen fontosnak tartjuk a szegénység kutatását, ide kapcsolódóan a halmozottan hátrányos helyzetű térségek fejlesztési lehetőségeinek feltárását. A jövőbeni tervek között szerepel többek között az üzleti kommunikáció kutatása, az elektronikus rendszerek fejlesztése, egy térinformatikai labor létesítése.
 
A régió fejlesztését, az innováció felgyorsítását leginkább a műszaki és természettudományi jellegű „K+F+I” tevékenységek szolgálják. Igen jelentős tudományos eredmények születtek a környezettudományok (környezetvédelem, tájgazdálkodás) területén, kiemelve a régió természeti erőforrásainak feltárását, a megújuló energiaforrások (biomassza, biohajtóanyagok, nap-szélenergia, geotermikus energia) kutatását, a technológiai és műszaki fejlesztési lehetőségek kiaknázását.
 
A térség iparának fejlesztését segítik a fizikai és gépészeti jellegű kutatások (kísérleti mechanikai, anyagtudományi és méréstechnikai fejlesztések), valamint az informatika alkalmazási lehetőségei a mérnöki tudományokban. Kiemelkedő eredmények születtek a minőségirányítási rendszerek értékelése területén.
 
A szűkebb-tágabb régiót és az országot leginkább a tudásközpontok létrehozásával lehet segíteni. Főiskolánkon így jött létre a mezőgazdasági termeléshez és az élelmiszer-feldolgozáshoz kötődő „FOOD-ENERG” Regionális Tudásközpont, a főiskola Agrár- és Molekuláris Kutató Intézete keretében, együttműködésben a Műszaki és Mezőgazdasági Karral. Az itt folyó tudományos kutatási és innovációs munka magában foglalja az Észak-alföldi régióban található igen értékes zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeinek meghatározását, új funkcionális élelmiszerek, kiegészítő tápanyagok kifejlesztését, mely magas hozzáadott értékű, egészségmegőrző élelmiszerek előállítását jelenti, kiegészülve a konkrét gyártástechnológia és a műszaki háttér megteremtésével.
 
Az intézmény legfontosabb kutatási és innovációs eredményei
 
-       Gyümölcs- és zöldségpor alapú funkcionális élelmiszerek és táplálék kiegészítők továbbfejlesztése és vizsgálata
-       Zöldségek és gyümölcsök fagyasztva szárítása, beltartalmi vizsgálatok, technológiai fejlesztések
-       Új növényfajták állami elismertetése (fejeskáposzta, csemegeszőlő)
-       Az energiafűz ültetvény vizsgálata, energetikai hasznosítása
-       Energiatakarékos fűtési rendszerek továbbfejlesztése
-       Hegesztés-technikai fejlesztések beindítása
-       Új rendszerű CNC szerszámgép továbbfejlesztése (hallgatók és fiatal oktatók versenymunkája)
-       Energiatakarékos járműfejlesztés (a „pneumobil” jármű továbbfejlesztése, hallgatók versenyeztetése)
-       Multifunkcionális, új generációs repülés-szimulátor és különböző kormányzási megoldások továbbfejlesztése
 
A főiskola innovációs kutatási szerződései az elmúlt tanévben összesen mintegy 43 millió forint összeg kutatási és fejlesztési célú felhasználását tették lehetővé.
 
Ezen belül a legfontosabb innovációs eredmények:
 
-       Hegesztéssel kapcsolatos alkalmazott kutatási feladatok megoldása
-       Zöldség-gyümölcs fajtakutatások, agrotechnikai fejlesztések
-       Gördülés közben kialakuló terhelési folyamatok numerikus vizsgálata (gumiabroncsok fejlesztése)
-       Vontatott járművek légfék rendszereinek vizsgálata és szabályozása
-       Energianövények tápanyag-ellátásának vizsgálata
-       A bútorgyártás fejlesztése, technológiai audit
 
A kutatás-fejlesztési és innovációs teljesítmény számszerű eredményei:
 
A publikációk (könyv, jegyzet, folyóirat, szakcikk, tudományos közlemény, művészeti teljesítmény) száma összesen: 940 db
 
A tanév során tudományos fokozatot szereztek összesen: 16 fő, így az intézményben jelenleg 166 fő rendelkezik tudományos fokozattal, ennek következtében a főállású oktatói állomány 54 %-a minősített.
 
A tanév során igen aktív volt a tudományos tevékenységet és a kutatási infrastruktúra fejlesztését segítő pályázati tevékenységünk, mindezt bizonyítja a 22 db elnyert pályázat.
 
A „K+F+I” eredményeink bemutatását, valamint a hazai és a Nyíregyházi Főiskolán megrendezett nemzetközi kapcsolataink fejlesztését szolgálta a mintegy 30 hazai és nemzetközi tudományos és szakmai konferencia.
 
A bemutatott tudományos és szakmai munka, a főiskola komplex innovációs tevékenysége elsődlegesen a régió igényeihez igazodó felsőoktatás fejlesztését, új szakok és szakirányok indítását szolgálta az elmúlt tanévben is, mindezen túl közvetlenül vagy közvetetten elősegítette a megye, a régió gazdasági és társadalmi felemelkedését, az életminőség javítását.