![]() |
Nyíregyházi Egyetem |
Összefoglaló
A szervezeti kultúra már az 1980–90-es években is kiemelkedően fontos téma volt, és napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bír. A szervezeti kultúra definiálására még nincs egy általánosan elfogadott definíció, alapvetően ez egy bonyolult és komplex feladat, az értelmezése sokrétű. Azt mondhatjuk, hogy a szervezeti kultúra ma már segíti a szervezeteket a külső környezeti változásokra adott válaszokban, az alkalmazkodásban. Fel kell tennünk a kérdést, hogy a szervezeti kultúra tipologizálható-e egy-egy dimenzió mentén. A jelen tanulmányban bemutatom a szervezeti kultúra elméletét és fejlődését. Összefoglalom az elméletek legfontosabb állomásait és az elméletek közötti alapvető különbségeket. Legfőbb kihívás annak megválaszolása, hogy egy jól működő szervezeti kultúra hogyan képes segíteni a szervezeteket abban, hogy kihasználják a gyorsan változó környezet nyújtotta lehetőségeket. Célom, hogy a különböző elméletek közötti különbségeket és hasonlóságokat egyértelműen meghatározzam: normák, értékrend, rituálék, szimbólumok. Mi is jellemzi valójában a szervezeti kultúrát ebben a században?
Kulcsszavak: szervezeti kultúra, változás, jellemzők, tipologizálás, értelmezés
ABSTRACT
Organizational culture was an important topic explicitly addressed in the 1980s and 1990s, and it is still highly significant. There is not general definition for organizational culture, because it is very complex and its interpretation is diverse. It is very important that the culture have to help organizations adapt to the external environmental realities. But different organizationals have different customs. So we have to ask: it is possible to categorize these along a few feauters, dimensions? In this paper I present the theory of organizational culture, and its evolution. I summary of the most important stations of theories, and the differences. The challenge is that how can the culture helps the organizations to take advantage of the opportunities offered by the rapidly changing environment. I make effort to relate the different cultural-theories. Norms, virtues, symbols, rituals, heroes. What is the feature the organizational culture in this century?
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM
Bakacsi Gyula (2008): Kutatási beszámoló a Gazda(g)ság és kultúra - a jövőorientált versenyképesség kulturális meghatározottsága (a GLOBE-kutatás alapján) c. T 046897 nyilvántartási számú OTKA-kutatásról.
Bakacsi Gyula (2015): A szervezeti magatartás alapjai - Alaptankönyv Bachelor hallgatók számára. Semmelweis Kiadó. Budapest.
Buchovicz, B. (1990): Cultural transition and attitude change. Journal of General Management. www.an.af.unil/an/awc/b.buchovicz https://doi.org/10.1177/030630709001500404
Cameron, K. S. - Quinn, R. E. (2006): Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework. Jossey-Bass, San Francisco.
https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2006.00052_5.x
Chatman, J. A. - Caldwell, D. F. - O'reilly, C. A. - Doerr, B. (2014): Parsing organizational culture: How the norm for adaptability influences the relationship between culture consensus and financial performance in high-technology firms. Journal of Organizational Behavior. Volume 35. Issue 6. August 2014. pp. 785-808. https://doi.org/10.1002/job.1928
Cooke, R. A. (1987): The Organizational culture Inventory. Plymouth, MI: Human Synergistics, Inc.
Cooke, R. A. - Rousseau, D. M. (1988): Behaviorual norms and expections: A quantitative approacht to the assessment of organisational culture. Group and Organisation Sutdies, 13. pp. 245-273. https://doi.org/10.1177/105960118801300302
Csath M. (2004): Stratégiai tervezés és vezetés a 21. században. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest (ISBN 9631952517)
Deal, T. - Kennedy, A. (1982): Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life. Rading. MA., Addison-Wesley https://doi.org/10.1016/0007-6813(83)90092-7
Hair, M. - Ghiselli, E. E. - Porter, L. W. (1966): Managerial Thinking. An International Study. New York, p. 166. https://doi.org/10.1002/tie.5060090201
Hofstede, G. (1991): Cultures and Organisations: Software of the Mind. London: McGrawHill https://doi.org/10.2307/2393257
House R. - Javidan M. - Hanges P. - Dorfman P. (2002): Understanding cultures and im-plicit leadership theories across the globe: an introduction to project GLOBE, Journal of World Business 37. pp. 3-10. https://doi.org/10.1016/s1090-9516(01)00069-4
Klein B. - Klein S. (2008): A szervezet lelke. Edge 2000 Kiadó, Budapest. 735-740. https://doi.org/10.1038/455740a
Kovács Z. (2006): Kultúrák versengése a globalizáció korszakában. Doktori értekezés, Pannon Egyetem. Veszprém.
Laurent, A. (1986): The Cross - National Puzzle of International Human Resource. Human Resource Management, 25. évf., 1. sz. N. Y. https://doi.org/10.1002/hrm.3930250107
Málovics Éva (2004) Szervezeti kultúra és identitás. In: Czagány L. - Garai L. (2004) A szociális identitás, információ és a piac. SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei 2004. JATEPress. Szeged. 151-167.
Martin, J. (1992): Cultures in Organizations. Oxford University Press. New York.
https://doi.org/10.1093/oso/9780195071634.001.0001
Minarik A. (2009): Szervezeti kultúra. Consultation Magazin 2009. 3. sz.
Peters T. J. - Waterman, R. H. (1986): A siker nyomában. Kossuth Könyvkiadó, Budapest.
Robbins, S. P. (1991): Organizational Behavior Concepts, Controversies, and Applications.
Fifth Edition, Prentice-Hall International Editions. London. https://doi.org/10.7202/050272ar
Schein, E. H. (1985): Organisational Culture and Leadership. Jossey-Bass, San-Fransisco.
Schein, E. H. (1991): What is culture? In: Frost, P. J. - Moore, L. F. - Louis, M. R. - Lundberg, C. C. - Joanne Martin, J.: Reframing organizational culture.
Slevin, P. D. - Covin, C. J. (1988): The Influence of Organization strukture on the Utility of an Entrepreneurial top Management Style. Journal of Management Studies, V 25, 3, pp.
217-234. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1988.tb00033.x
Tariszka, É. (2017): A szervezeti kultúra vizsgálata In: Taylor Gazdálkodás- és Szervezéstudományi folyóirat, 2019. 9. évf. 2. sz.
Trompenaars, F. (1993): Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business. Nicholas Brealey Publishing. London.
