![]() |
Nyíregyházi Egyetem |
Összefoglaló
A vita és az oktatás kapcsolatának, a vita iskolai jelenlétének és jelentőségének tárgyalásakor alapvetően két területre szeretnénk fókuszálni. Egyrészt vázolni kívánjuk a kulturált vitamagatartásnak – mint a felnőttéletben szükséges skillnek – az iskolai kialakítására és fejlesztésére alkalmas módszereket, eljárásokat. A cél egy új vitafogalom kialakítása a diákokban, a pedagógusok legelső feladata pedig ebben a folyamatban az, hogy segítsék őket addigi vitatapasztalataik új nézőpontú értékelésében, korábbi vitafelfogásuk lebontásában, meghaladásában.
A vita és az oktatás összekapcsolódásának másik fontos területe a vitának mint oktatási módszernek a tanórai alkalmazása. Ezen a területen is bőven van pótolnivaló, fejlesztenivaló. Bár a pedagógusképzésben szerepel a vita mint módszer megismertetése, a gyakorló pedagógusok kevéssé merik használni az egyes tananyagrészek feldolgozásakor, pedig minden tantárgy esetében haszonnal alkalmazható. A két terület (a kulturált vitamagatartás kialakítása, fejlesztése és a vita mint oktatási módszer tudatosabb, bátrabb, intenzívebb alkalmazása) egymással erősen összekapcsolódik. Miután az osztályfőnöki órákon és a kollégiumi foglalkozásokon begyakorolják a diákok a sikeres és kulturált vitarészvételhez szükséges készségeket, megismerik a vita etikáját és etikettjét, a tanórai vitahelyzetekben is jobban fognak szerepelni, a tananyag-feldolgozás során alkalmazott vitákban is eredményesebbek lesznek. Ennek a két területnek a markánsabb, hangsúlyosabb iskolai jelenlétéhez adunk tanulmányunkban remélhetőleg jól használható ötleteket, tanácsokat.
Kulcsszavak: vitakultúra, tanórai és tanórán kívüli nevelés, személyiségfejlesztés, módszertan.
ABSTRACT
In discussing the relationship between debate and education as well as the presence and relevance of debate in schools, we wish to focus on two main areas. On the one hand, we aim to outline methods and procedures for the development of a sophisticated debate attitude in schools as a necessary skill in adult life. The aim is to develop a new debate concept in students, and the first task of teachers in this process is to support them to evaluate their debate experiences from a new perspective, to dismantle and give up their previous debate concepts.
Another important area of linking debate and education is the use of debate as a teaching method in the classroom. This is another area where there is plenty of room for improvement. Although teacher training curricula include an introduction to debate as a method, professional teachers do not often dare to use it during regular class progress, even though it can be used to good effect in all subjects. The two areas (development of a sophisticated debate attitude and the more conscious, courageous and intensive use of debate as a teaching method) are strongly intertwined. Once students have practised the skills necessary for a successful and sophisticated debate style in home classes and boarding school sessions, and have become familiar with the ethics and etiquette of debate, they will perform better in classroom debate situations and will be more effective in debates connected to regular classes. In our presentation, we hope to provide some useful ideas and advice for a more significant presence of these two areas in schools.
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM
Bóra Ferenc (1995): A vita alapvető pedagógiai kérdései. Új Pedagógiai Szemle. 1995/10. szám. 73–85.
Bóra Ferenc (1990): Vitatípusok az oktató-nevelő munkában. Módszertani Közlemények. 1990/2. szám. 9–195.
Köster, Bodo (2012): Diskussionsmethoden für grosse Gruppen, grosse Klassen! https://www.schuldekan-ravensburg.de/fileadmin/mediapool/einrichtungen/… (Letöltés ideje: 2022. május 30.)
Kraiciné Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó. Budapest. 282. old.
Margitay Tihamér (2007): Az érvelés mestersége. Typotex. Budapest. 630. old.
Oláh Tibor (2017): A vita szerepe az oktatásban. https://moderniskola.hu/2017/04/vita-szerepe-az-oktatasban (Letöltés ideje: 2022. július 3.)
Virágos Erzsébet (2015): A vita mint tanulási forma. https://www.tanitani.info/a_vita_mint_tanulasi_forma (Letöltés ideje: 2022. július 15.)
