Ugrás a tartalomra
LEGO-módszer a 21. századi köznevelésben

Nyíregyházi Egyetem 
Szerző: Nagy Balázs
Cím: LEGO-módszer a 21. századi köznevelésben
DOI: https://doi.org/10.71066/AANY.2025.12.08
Megjelent: 2025. november

Letöltés

 

Összefoglaló

A LEGO®-egyre hangsúlyosabb szerepet tölt be napjaink oktatásában. A kora gyermekkori neveléstől a köznevelésen át a felsőoktatásig mindenütt jelen van. Tanulmányunk megpróbálja feltárni azokat a sajátosságait, amelyek alkalmassá teszik erre a generációkon átívelő szerepkörre. Teszi ezt elsősorban a Nyíregyházi Egyetem kontextusába ágyazva, hiszen az intézmény tevékeny szerepet vállalt abban, hogy ezt a tevékenység-központú, a játékpedagógiával és az élménypedagógiával egyaránt kapcsolatban álló módszert megismertesse, elterjessze, és a használatával összefüggő kutatásokat végezzen. Írásunk kitér a LEGO-eszközökkel való tanításban rejlő lehetőségekre, külön számba véve a hagyományos LEGO-elemeknek és a tematikus eszközkészleteknek a fejlesztési potenciálját, miközben hangsúlyozza a módszer elsődlegességét. Rávilágít a STEM területek és a robotika fontosságára, majd bemutatja a LEGOmódszernek és egy, számtalan iskolába bevezetett módszertani megújulást jelentő programnak (Komplex Alapprogram) az érintkezési pontjait. Mérleget vonva, ugyanakkor a jövőbe mutatva szeretne érvelni amellett, hogy a 21. századi magyar köznevelésnek meghatározó tényezőjét láthatjuk a LEGO-módszerben. 

Kulcsszavak: LEGO®, játékpedagógia, élménypedagógia, robotika, STEM, Komplex Alapprogram

ABSTRACT

LEGO® plays an increasingly prominent role in today's education. It is present everywhere, from early childhood education to public education to higher education. Our study tries to reveal the characteristics that make it suitable for this intergenerational role. It does this primarily within the context of theUniversity of Nyíregyháza since the institution has taken an active role in introducing and disseminating this activity-oriented method, which is related to both playful learning and experiential education, and conducts research related to its use. Our article interpret the possibilities in teaching with LEGO-tools, taking into account the development potential of traditional LEGO-elements and thematic tool sets, while emphasizing the primacy of the method. It highlights the importance of STEM fields and robotics, and then presents the points of contact between LEGO-method and a methodological renewal program introduced in countless schools (Komplex Basic Program). Taking stock, but at the same time pointing to the future, it wants to argue that we can see the LEGO-method as a defining factor of Hungarian public education in the 21st century.  
Kulcsszavak: LEGO®, játékpedagógia, élménypedagógia, robotika, STEM, Komplex Alapprogram 

FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM

Bánki Beáta - Hegedűs Roland (2021): A játék jelentősége - Tanulásban akadályozottak-kal foglalkozó gyógypedagógusok és többségi pedagógusok játékhasználata a tanítási órákon. 
Különleges Bánásmód, 7(3), 7-26. https://doi.org/10.18458/KB.2021.3.7   
Csíkszentmihályi Mihály (2018): Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó. Budapest. 
Daniel Lipkowitz (2019): A LEGO könyv. HVG. Budapest. 
Farkas Csaba - Lénárd András - Siegler Gábor (2020): Útmutató a digitális kultúra tantárgy tanításához. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-a-digita…   (Letöltés: 2023. 06. 28.) 
Kiss Róbert (2014): A MINDSTORMS® EV3 robotok programozásának alapjai. https://hdidakt.hu/wp-content/uploads/2016/01/dw_74.pdf  (2022. 01. 08.) 
Kiss Róbert (2016): Robotika feladatgyűjtemény - 111 feladat LEGO MINDSTORMS EV3 és NXT robotokhoz. https://hdidakt.hu/wp-content/uploads/2016/02/Robot_feladagyujtemeny_EV…;
Kiss Róbert (2020): LEGO® Education Spike Prime robot - gyors kezdés. https://hdidakt.hu/wp-content/uploads/2020/04/Spyke_GyorsKezdes_KR_2020…;
Lengyelné Molnár Tünde - Racsko Réka - Szűts Zoltán (2021): A kommunikációs kompetencia fejlesztésének új lehetőségei: digitális történetmesélés LEGO® eszközzel. Gyermeknevelés Tudományos     Folyóirat     9(1),     327-339. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.1.327.339  
Maszler Irén (1996) Játékpedagógia. Comenius Bt. Pécs. 
Mező Katalin - Szabóné Burik Erika (2021): A robotokkal történő oktatás, az élménypedagógia aspektusából. Mesterséges intelligencia - interdiszciplináris folyóirat 3(2). https://doi.org/10.35406/MI.2021.2.19  
Nagy Balázs - Szabó József Mihály - Sebestyén Krisztina (2023): A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése az általános iskolában programozható LEGO® Education esz-közök által. In: Lénárd András (szerk.): Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermekkor-ban. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. Budapest. (Megjelenés alatt.) 
Révész László - K. Nagy Emese (2019a): A Komplex Alapprogram Koncepciója 2.0. Líce-um Kiadó. Eger. 
Révész László - K. Nagy Emese (2019b): Differenciált Fejlesztés Heterogén Tanulócsoportokban (DFHT) metódus, mint a Komplex Alapprogram tanítási-tanulási stratégiája, fókuszban a tanulók státuszkezelése. Líceum Kiadó. Eger. 
Robertson, D. C. - Breen, B. (2014): Kockáról kockára - LEGO - Hogyan írta át a LEGO az innováció szabályait és hódította meg a játékipart világszerte. Akadémiai Kiadó. Buda-pest. 
Sallai Éva (2016): Tanítás és robotprogramozás LEGO-val. Új Köznevelés 72(5-6), 22-25. 
Sebestyén Krisztina - Nagy Balázs - Szabó József Mihály (2020): LEGO® készletekkel való fejlesztés lehetőségei a kora gyermekkori nevelésben. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat 8(1), 68-74. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.1.68.74  
Sebestyén Krisztina - Nagy-Képes Gabriella (2022): Készítsünk térképet LEGO®-elemekből! Acta Academiae Nyíregyhaziensis 6. - Tradíció és innováció a Nyíregyházi Egyetemen. 
TOVÁBBI FORRÁSOK
(1) STEM-Occupations: Past, Present And Future. 
https://www.bls.gov/spotlight/2017/science-technology-engineering-and-m… (Letöltés: 2023. 06. 28.)