Tanárképző Intézet

Oktatóink

Oktatott tárgyak


 Fontos és hasznos információk hallgatók számára

 

Új!  Fejlődéslélektan tematika

Főiskolánk első tanévével megkezdődött a pszichológia oktatása is a Neveléstudományi Tanszék keretein belül. A Pszichológia Tanszék önálló egységként 1972. július 16. óta működik. Alapító tagjai:

 

Tanszékvezető: Almásy György docens;

 

oktatók: Berencz János docens, Papp József docens, és Madácsi Mária, Hadházy Jenő Szécsi Pál tanársegéd.

 

Almásy György nyugdíjba vonulása után 1976-ban Papp József lett a tanszék vezetője, majd 1985-ben Madácsi Mária. 1999-től Schmercz István főiskolai tanár irányítja a tanszéket, aki 1986 óta munkatársunk. Egységünk megőrizve a működése során elért tartalmi és módszertani eredményeket a követelmények és a szaktudomány fejlődésével új elemekkel gazdagította azt, így mindig képes volt megfelelni a pedagógusképzés és a tudományos munka növekvő igényeinek.

Feladata a tanár és tanító szakos hallgatók számára a pszichológiai stúdiumok oktatása. Célunk formálni a hallgatóknak az emberi kapcsolatokban megjelenő, a gyerekekre és önmagukra vonatkozó pszichológiai ismereteit. A tanszék törekszik a pszichológiai tanulmányok során a hallgatóknak a pedagógus szakmára való felkészítésére. Az első öt félévben előadások, szemináriumok és speciálkollégiumok keretében találkoznak a hallgatók pszichológiával.

A tanszék kutatási témái:

Az értékrendszeren alapuló interperszonális kapcsolatok kutatása (tanár-diák, szülő-gyerek, gyerek-gyerek kapcsolatok).
A matematikai tehetség kutatása.
Iskolások pedagógusképe.
A régió pszichológiai tanszékeivel és az országos szakmai testületekkel együttműködést alakítottunk ki.

A tanszéken három kutatócsoport működik:

Addiktológiai kutatások (vezetője Hadházy Jenő főiskolai docens). Elsősorban a főiskolai hallgatók kábítószerekre irányuló attitűdjével, az általános- és középiskolások mentális egészségével foglalkoznak.
Gondolkodás- és tehetségkutatás (vezetője Rozgonyi Tiborné főiskolai tanár). A matematikai gondolkodás pszichés jellemzőivel és a tehetség korai felismerésével foglalkoznak.
Kisebbségi és családi szocializáció (vezetője Schmercz István főiskolai tanár). Az értékrendszeren alapuló interperszonális kapcsolatok sajátosságait vizsgálják.
Kiadványaink
Annak érdekében, hogy az alapvető kötelező és az ajánlott irodalom minden hallgató számára könnyen elérhető legyen, szöveggyűjteményeket állítottunk össze. Ezek új kiadásai követik a szakirodalom változásit is. Jelenleg használatosak:

Szemelvények a pszichológia köréből, Stúdium Kiadó, Nyíregyháza,1996
Szemelvények a fejlődéslélektan köréből, Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza,2000
A tanuló személyiség megismerése, Bessenyei Könyvkiadó, Nyíregyháza,2000
Tankönyvek, jegyzetek
Előadásaink kifejtik az adott témát, de nem helyettesítik a tankönyvek, jegyzetek tanulmányozását. Az alábbiakat ajánljuk:

Bernáth László- Révész György: A pszichológia alapjai, Tertia Kiadó, Budapest, 2000
Keményné dr.Pálffy Katalin: Bevezetés a pszichológiába, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Dr. Rókusfalvy Pál:: Bevezetés a pszichológiába, Jegyzet , EKTF Líceum Kiadó
Pszichológia (szerk: Atkinson�), Osiris-Századvég Kiadó, Budapest1994
Pszichológia Tudományos Diákkör
Fejlődésében két szakasz különíthető el. Az első szakasz kb. 1983-ig tart. Erre az jellemző, hogy a hallgatók a saját maguk által választott témájukat művelik, melyet a tanszék szakmai tanácsadással és kutatásmetodikai előadásokkal segít. A dolgozatok valamennyi pszichológiai szekcióban közel azonos eredményességgel szerepelnek. A diákkör irányítói ebben a periódusban Kerekes Imréné és Hadházy Jenő.

A második szakasz fő jellegzetessége, hogy egy-egy kutató oktatóhoz kapcsolódnak a hallgatók mind személyükben mind témájukban. Az oktató-hallgató kooperáció eredményeként részfeladatokban önálló teljesítményeket nyújtanak a diákok. Mindez az első periódushoz hasonló sikereket hoz, legeredményesebben a pedagógiai pszichológiai szekcióban. Vezetői ebben az időszakban Berentés Éva és Rozgonyi Tiborné.

A diákkör a 2001/2002-es tanévben 16 taggal folytatja munkáját.
Tanár-elnök: Pauwlik Zsuzsa.
Titkár: Szikszai Bettina I évf. matematika-számítástecnika szakos hallgató.
Tanári irányítással pedagógiai pszichológiai, fejlődéslélektani, szociálpszichológiai és egyéb alkalmazott lélektani szekciókban folynak vizsgálatok. Ezek tapasztalataiból egyéni és csoportmunkában dolgozatok készülnek.

Dolgozati témák:
Anyagi értékekhez való attitűd vizsgálata iskolások körében. Jövőkép-életcél-értékorientáció
Érdeklődésvizsgálatok serdülők körében
Fiatalok káros szenvedélyekre vonatkozó attitűdje
Cigánytanulók iskolai szocializációja.
Általános iskolások konfliktusokkal kapcsolatos véleménye és viselkedése
A tanítói értékelés szerepe az informális kapcsolatok alakulásában
A térszimbolika szerepe a tanulói személyiség megismerésében
A pszichológiai laboratórium
Tanszéki munkánkat jól felszereltnek mondható pszichológiai laboratórium segíti. Ez lényegében a képzés jellegéhez igazodó formában kialakított pszichológiai szaktanterem, melyhez egy kisméretű, detektívtükrös megfigyelő helyiség, egy technikusi munkahely és egy kis raktár tartozik. A laboratóriumban 20 - 24 hallgató tantermi elrendezésű, rögzített, elektromos csatlakozókkal ellátott munkaasztalok mellett foglalhat helyet. Pszichológiai szemináriumaink jelentős részét ebben a helyiségben tartjuk. Ezen túl speciálkollégiumi foglalkozások, tudományos diákköri rendezvények, szakdolgozat készítésével kapcsolatos munkálatok, továbbképzések, konzultációk kapcsolódnak még ide. Vizsgaidőszakban szívesen vizsgáztatunk itt, a megszokott, barátságos környezetben.

Eszközállományunk túlnyomó részét az általános pszichológiához kapcsolódó demonstrációs és mérőeszközök alkotják. A legrégebbiek az első magyar gyártmányú pszichológiai eszközök közül valók. Egyikük-másikuk a századforduló tájékán készülhetett. Érdekességük, hogy ma is üzemképesek és funkciójuknak megfelelően használhatók. Kifejezetten technikai kuriózumnak számít az a fazék alakú, függőleges optikai tengelyű, ezüsttükrös episzkóp, melyet a könyv ábrájára ráhelyezve lehet képek kivetítésére használni. Ezek a régi eszközök a Tanítóképzővel való fúzió kapcsán kerültek hozzánk. Valószínű, valamikor még a Kálvineum oktatástechnikai eszközei lehettek.

Eszközkészletünk modernebb része a főiskola alapítása óta folyamatosan gyűlt össze. Első darabjait dr. Almásy György, a pszichológia tantárgy első oktatója, későbbi tanszékvezetőnk rendelte meg. ő alapozta meg az első laboratóriumot. A főiskola megnyitása után a Vasvári Pál utcai épület tanári szobájának szekrénye már galvanikus bőrreflex-mérőt rejtett. A költözés után a pszichológiát oktató csoport a mai 3-as kollégium földszintjére került. Ott a 12-es szobában lett állandó helyük az eszközöknek. Akkori diákként már reakcióidő mérésekkel, figyelemvizsgálatokkal ismerkedtünk a pszichológiai labornak nevezett kollégiumi szobában.

Egy év múlva az akkori egészségügyi szárnyban, a mai Számítástechnikai Tanszék helyén, az első emeleten, az előzőnél ötször nagyobb helyiségben a folyamatosan gyarapodó eszközkészlettel már komoly, korszerű eszközökkel felszerelt audió-vizuális és pszichológiai laboratórium működött. 1970 őszén újra költöztünk. Az átadott új oktatási épület második emeletén, a 203-as szobában laboratóriumi bútorzattal és tovább gyarapodó eszközállománnyal kezdtük az új tanévet. Itt készült az első nyíregyházi oktatási célú videófelvétel. Shibaden márkájú szalagos videómagnónk akkor technikai csodának számított. Számos videó felvétel készült és kapott helyet a pedagógiai és pszichológiai témák szemináriumi feldolgozásában.

1972-ben megalakult a Pszichológia Tanszék, és ezzel egyidőben a laboratórium újra költözött. A második emeleten, a 218-as és 219-es kis termeket kaptuk meg azzal, hogy itt végleges pszichológiai laboratóriumot alakíthatunk ki. Ezek a helyiségek eredeti formájukban laboratóriumi célra alkalmatlanok voltak. 1973-ban nagy átépítések kezdődtek. Falak, ajtók áthelyezésével, szomszédos helyiségek egybeolvasztásával alakult ki a mai laboratórium sajátos arculata. Akkor a legkorszerőbb elektronikát építettük be, az eszközállományunk is jelentősen gyarapodott. Önálló technikusi státuszt kaptunk, ezzel együtt a főiskolai vezetés elfogadta és támogatta fejlesztési törekvéseinket. Költségtakarékosan, nagyon szerény technikai háttérrel új eszközök kimunkálásához kezdtünk hozzá. Megépítettük az akkori körülmények között korszerőnek számító visszacsatoló berendezésünket.

Tanszéki együttműködéssel a pszichológia teljes anyagát feldolgoztuk feleletválasztásos elvre épülő feladatokra. Ezeket katalogizáltuk és diára vittük. Diatárunk több száz feladatából célirányosan feladatsorokat állítottunk össze. Oktatási felhasználásukat a lehető legegyszerőbb módon, minden tanszéki oktató számára alkalmazható formában igyekeztünk megoldani. A teljes visszacsatolás menetét automatizáltuk. Elektronikusan zárult a sötétítőfüggöny, gördült alá a vetítővászon, és automatikusan magnóról jöttek az instrukciók. Ugyanez a magnó vezérelte a diaprogramot, adta a gondolkodási időt, figyelmeztetett a válaszadásra, majd vezérelte a feladatértékelő gépet. Egyidőben 24 hallgató kaphatott visszajelzést teljesítményéről. A gép összegezte a hallgatói teljesítményt, majd a beállított súlyozás szerint osztályzatot is képzett.. Szükség szerint feladatokra bontva statisztikai mutatók kiíratására is lehetőség volt.

Akkor gyakorivá váltak az 5-10 perces szemináriumi visszacsatolások, sőt a levelező képzés felfutása idején a hallgató gépi feladatsorral szigorlatozhatott. Objektivitásához nem fért kétség, így ezt a vizsgatechnikát csak az alaposan felkészült hallgatók preferálták. Mára a szemléletmód megváltozásával és a számítógépek elterjedésével a teljes eljárás természetesen elavulttá vált. A tanszékünkön kifejlesztett visszacsatoló és értékelő berendezés talán egy iskolamúzeumban fakasztja majd mosolyra a mai, korszerő elektronikát ismerő embert.

A hetvenes évek közepére pszichológiai laboratóriumunk országos viszonylatban is a legkorszerűbben felszerelt és működtetett laboratóriumok közé tartozott. Szinte valamennyi Magyarországon forgalomba került és képzési profilunkban hasznosítható pszichológiai és oktatástechnikai eszközzel rendelkeztünk. Használhattuk a zártláncú televízió rendszert, távvezérelt diavetítő, videó-magnó, írásvetítő állt rendelkezésünkre. A kedvező technikai feltételeket tanszékünk valamennyi oktatója szívesen és eredménnyel hasznosította, elsősorban demonstrációs célra munkájában.

Pszichológiai műszeres gyakorlatok címmel hallgatók számára speciálkollégiumot indítottunk, így az érdeklődők alaposabban megismerkedhettek az eszközökkel. Több hallgatónk a speciálkollégiumon szerzett tapasztalatait szakdolgozattá, országos diákköri konferencián díjjal elismert diákköri dolgozattá fejlesztette. Eközben nem került le napirendről az eszközfejlesztés sem. Több komponensű tremorvizsgálat technikai feltételeit dolgoztuk ki és teremtettük meg, mellyel egy országos pályázaton díjat nyerünk.

A Megyei Kórház Idegosztályának vezető főorvosával együttmőködve új eljárást dolgoztunk ki az osztályon kezelt betegek pillanatnyi szorongás szintjének vizsgálatára. Ehhez eszközt fejlesztettünk ki grafodinamográf elnevezéssel. Mőködési elve az írás és rajzolás közben pillanatnyilag megjelenő erőkifejtés mérésére és rögzítésére épült. A kórházi kipróbálás kedvező tapasztalatai ellenére a szakma visszafogott érdeklődést mutatott, így az eszköz nem terjedhetett el. Sajnos a színlátás vizsgálatához kifejlesztett berendezésünk is hasonló sorsra jutott.

A pszichológiai labor működésében újabb fejezet kezdetét jelentette a számítógépek megjelenése. Szerényebb anyagi körülményeink és a számítástechnika által kínált új lehetőségek egyre inkább arra sarkalltak bennünket, hogy a személyi számítógépet próbáljuk a pszichológiai mérések és demonstrációk terén hasznosítani. Már a kezdet kezdetén egy Commodore Plus-4 típusú személyi számítógéppel megoldottuk egy többszázezer forint értékű szenzométer funkcióinak számítógépes adaptációját. Később az egyszerű döntések jellemzőinek bemutatására, az egyéni döntésjellemzők mérésére számítógépes konfliktométert szerkesztettünk. Ilyen eszköz akkor a műszerkereskedelemben nem létezett.

1995-ben kérésünkre az Országos Munka- és Üzemegészségügyi Intézet laboratóriumunkat alkalmasnak találta a lőfegyvertartáshoz szükséges pszichológiai alkalmassági vizsgálatok végzésére. Jelenlegi műszerállományunk megfelel az alkalmasság vizsgálatok országosan előírt követelményeinek. A vizsgálatokból származó bevétel egy része visszakerül a tanszékre, melyből további eszközfejlesztéseket tudunk megvalósítani.

1999-ben részben pályázat útján, részben tanszéki erőforrásból egy nagyobb teljesítményő számítógépet és egy scannert sikerült a laboratórium számára beszereznünk. Jelenleg hallgatói közreműködéssel folynak a korábbi kezdetleges számítógépes demonstrációs softverjeink adaptációi és kihasználva az igényesebb hardver lehetőségeket, új számítógépes demonstrációs és mérőeszközök kimunkálását tervezzük. Diákkörös és szakdolgozó hallgatóink számára biztosítjuk a számítógépes feldolgozás lehetőségét, ugyanakkor munkájuk eredményeként további felhasználásra, illetve feldolgozásra alkalmas anyagok birtokába jutunk. Például a legutóbbi Országos Diákköri Konferencián első helyezést elért hallgatónk számítógépes szociometriai feldolgozó programjával végzős hallgatóink szakdolgozataikat készítik.

2000-ben FEFA pályázaton kétmillió forintos eszközfejlesztési alapot nyertünk, melyből többek között korszerő percepciómétert, disztributív figyelemvizsgálót, számítógépes emlékezetvizsgálót, tachistoscopot, piezoelektromos tremométert, személyiségvizsgáló tesztkészleteket sikerült beszereznünk. Laboratóriumunkban teljes számítógéprendszer, Internet hozzáférési lehetőséggel áll az érdeklődő oktatók és hallgatók rendelkezésére. Megújult eszközeinkkel megteremtődött a kor követelményeihez igazodó tanári és diákköri kutatómunka legfontosabb tárgyi feltételrendszere.