Hogyan viszonyulunk a technikai eszközökhöz?

Az egyes generációk számítógéphez való viszonyáról tartott előadást április 11-én a Nyíregyházi Egyetemen a Lónyay Menyhért Szakkollégium tavaszi programsorozatának második előadásán Dr. Kiss János főiskolai tanár, a Debreceni Egyetem Egészségügyi Karának dékánhelyettese.

Dr. Kiss János „A számítógépes nemzedék” címmel tartott előadást a Nyíregyházi Egyetemen, de nemcsak a technikai eszközök használatának tudását már szinte az anyatejjel magukba szívó úgynevezett „Z-nemzedék” fiataljainak, hiszen a Lónyay Menyhért Szakkollégium tavaszi előadássorozatának második programjára középiskolai diákok, egyetemi hallgatók, oktatók és nyugdíjasok is kíváncsiak voltak.

 

Az „Y-generáció” tagjai, az új típusú nemzedék képviselői, akik életében már meghatározó szerepet játszott és játszik a technika és annak megállíthatatlan fejlődése. A számítógéphez való viszony alapján különféle felosztások léteznek a generációkat illetően, így is kell, hogy legyen, mert például Amerikában nem ugyanakkor terjedt el a háztartásokban a számítógép és vált elérhetővé az internet, mint mondjuk Magyarországon, vagy Afrikában. Egy lehetséges és nálunk relevánsnak mondható felosztás szerint az „Y-nemzedéket” a 90-es évek elejétől, 97-ig számolhatjuk. Nekik már van saját számítógépük, de nem ebbe születtek bele, hanem valamikor gyermekkoruk közepe táján tettek szert rá. A „Z generáció” tagjai pedig a 1997-től 2005-ig születetteket jelenti, az ő életükben már szinte természetes a számítógépek, a virtuális világ megléte, ezeket nemcsak eszközként, hanem életük szerves részeként kezelik, gondolkodásmódjuk is forradalmian más a kommunikációs technikai vívmányokról, mint az ezt megelőző generációké volt – tudhattuk meg az előadótól. Az újabb generációk esetén alfa, majd gamma-generációról ír a szakirodalom.

Az előadás végén a jelenlévők nem számítógépes eszközökkel, hanem kötetlen beszélgetés formájában vitathatták meg a témát.