Május elsejétõl drágábban utazunk

Mint ismert, a kormány 2006. decemberében a közösségi közlekedés reformjáról szóló határozatában rendelkezett a helyközi közösségi közlekedés középtávú átalakításáról.

E folyamatnak részét képezi - a fiatalokat leginkább érintõ - a helyközi közösségi közlekedés utazási kedvezmény- és tarifarendszerének megváltoztatása. A MÁV a május elsejei tarifaváltozásra tekintettel az áprilisra érvényes havi- és félhavi jegyek érvényességét május 7-ig meghosszabbítja.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a kormányhatározat ütemtervének megfelelõen, 2007. május 1-jétõl az utazási kedvezmények társadalmi egyeztetéseinek eredményeire építõ új rendszert vezet be. A GKM tájékoztatása szerint a tárca az átalakításnál arra törekedett, hogy az új kedvezményrendszer megfeleljen a kedvezményezettek utazási szokásainak, és a helyközi személyszállítás összehangolási követelményeinek, de a minisztérium figyelembe vette a költségvetésben erre a célra rendelkezésre álló forrásokat is. Az átalakítás az egyszerûsítést és az indokolatlan kedvezmények megszüntetését is szolgálja.

Szintén május 1-jétõl kerül sor a helyközi közlekedési tarifák egységesítésére és az egységes díjövezeti rendszer bevezetésére is. Egyszerûbben fogalmazva a vonat- és buszjegy árak egyeNlõ szintre emelése a cél. Ennek célja – a minisztérium tájékoztatása alapján - a különbözõ közlekedési eszközökön utazók közötti indokolatlan különbségek megszüntetése.

A GKM az utazási kedvezményrendszer átalakítására irányuló elképzelésekrõl széles körû társadalmi egyeztetést folytatott az érintett társadalmi csoportok – vagyis a diákok, a hallgatók, a nyugdíjasok, a fogyatékkal élõk és a közalkalmazottak - fõbb érdekképviseleti szervezeteivel.

Változik a kedvezményrendszer

A tanulók és a szülõk érdek-képviseleti szerveivel, valamint a felsõoktatásban résztvevõ hallgatók képviselõivel folytatott egyeztetések során a következõ konszenzus született: Jegyvásárlás esetén a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig 50 százalékos kedvezményt érvényesíthetnek bármely célállomás felé, a nappali és esti tagozatos fõiskolai és egyetemi hallgatóknak ugyancsak 50 százalékos kedvezmény jár bármely célállomás felé, de a levelezõ tagozatos tanulók és hallgatók csak az oktatási intézmény és a lakóhely között jogosultak 50 százalékos kedvezményre.

Bérletvásárlás esetén diákok a középiskola befejezéséig egységesen 90 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe a lakóhelyük és az iskola között - ami az autóbuszos bérletek árának további csökkenését is eredményezheti - , s a nappali tagozatos tanulók a középiskola végéig egy újfajta bérlettípust vehetnek igénybe, amely a lakóhely és az iskolán kívüli bármely relációban 67,5 százalékos bérletkedvezményt jelent.

Ennek a bérletfajtának a célja, hogy a tanulók a lakóhely és az iskola közötti közlekedés mellett a különórákra, sport és egyéb szabadidõs foglalkozásokra is jelentõs bérletkedvezménnyel utazzanak. A felsõoktatásban tanuló nappali és esti tagozatos hallgatókat a társadalmi vitára bocsátott elképzeléshez képest jelentõsen nagyobb, 67,5 százalékos kedvezmény illeti meg a lakóhely és az iskola között. Az eredeti tervek 50 százalékos kedvezményekrõl szóltak, ezt a hallgatói szervezetek, elsõsorban a HÖOK nem fogadta el.

Május elsejétõl a fogyatékkal élõk a helyközi közlekedésben egységesen 90 százalékos jegyvásárlási kedvezményt érvényesíthetnek, míg a helyi közlekedést díjmentesen vehetik igénybe. Ezek a kedvezmények a súlyosan fogyatékos személyek kísérõire is kiterjednek, akik ezt megelõzõen nem részesültek ebben. A súlyosan fogyatékosok számára egyúttal 90 százalékos bérletkedvezményt is bevezet a tárca. Ez részükre elõnyös, hiszen eddig nem válthattak semmilyen kedvezményes bérletet.

A május 1-jétõl életbe lépõ kedvezményrendszer a nyugdíjasok, valamint a 65 éven felüli személyek számára változatlan lehetõségeket biztosít. A 65 éven felülieket továbbra is ingyenesség illeti meg. A költségvetési intézményeknél dolgozók maximum évente összesen 12 alkalommal vehetik igénybe az 50 százalékos kedvezményt menettérti útra. Jelentõs változás azonban, hogy a kedvezménnyel az eddigi kizárólagos vasúti közlekedés mellett, a továbbiakban a helyközi autóbusz-közlekedésben és a HÉV-en is ugyanilyen kedvezményben részesülnek. Az utazási kedvezményekben a korábbiakhoz képest változást jelent, hogy a vasúton, autóbuszon, illetve HÉV-en utazók jegy- és bérletkedvezménye egységessé válik.

Tovább érvényesek a bérletek

A MÁV a változásokra való tekintettel úgy döntött, hogy az elõvételben vásárolható dolgozó havi- és félhavi jegyeket 2007. április 20-án 0 órától átmenetileg nem árusítja, de a tanulók havi bérlete, illetve valamennyi egy útra vagy menettérti útra szóló menetjegy elõvételben továbbra is megvásárolható – tudatta a MÁV sajtóosztálya.

A vasúttársaság a jövõ hónap eleji tarifaváltozás miatt hozta meg döntését. A sajtószolgálat információi szerint kiszolgálás zökkenõmentessé tétele érdekében az áprilisra érvényes havi- és félhavi jegyek érvényességét május 7-ig meghosszabbítja a MÁV. A májusra érvényes havi- és félhavi jegyek értékesítésének megkezdésérõl, valamint az érvényes tarifákról a késõbbiekben döntenek.

A változás áremelést is magával vonz, május 1-jétõl az autóbuszjegyek ára átlagosan négy -, a vonatjegyeké pedig tizenhét százalékkal nõ.

-ej-