ERASMUS+ KOORDINÁCIÓS CÉLÚ NEMZETKÖZI PARTNERTALÁLKOZÓN A NYÍREGYHÁZI EGYETEM EÖTVÖS JÓZSEF GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM SZAKMAI KÉPVISELETÉBEN
A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium ERASMUS+ – projekt szakmai képviselő csoportja 2023. október 11. (szerda) és 13. (péntek) között ismét sikeres és eredményes koordinációs célú nemzetközi partnertalálkozón képviselte a Nyíregyházi Egyetemet és az Eötvös Gyakorlóiskolát. A koordinációs célú mobilitás és program házigazdája és lebonyolítója – ezúttal immár második alkalommal – az Eötvös Gyakorlóiskola projektben résztvevő partnerintézménye, a Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum (Barót, Románia) volt.
A két intézmény projektpartneri együttműködése a Tempus Közalapítvány által meghirdetett ERASMUS+ kisléptékű köznevelési partnerségek (Small-scale partnerships in school education 2022-1-HU01-KA210-SCH-000084386) kategóriában meghirdetett „Élménypedagógiai, erdei iskola és aktívturizmus” („Experiential pedagógy, forest school and active tourism”) című eredményes és sikeres pályázati projekt megvalósításának a folyamatában, keretében jelent, jelenik meg és ölt testet.
Az Eötvös Gyakorlóiskola és erdélyi – székelyföldi partneriskolája, a Baróti Szabó Dávid Líceum pályázati projektsikerének értékét kiemeli és hangsúlyosabbá teszi az a tény, hogy a – különböző innovatív témák feldolgozását lehetővé tevő – pályázat az Európai Unió mind a 27 tagországában meghirdetésre került, s e pályázaton ezen országokból 30 iskola került ki győztesen. Magyarországot e körben 5 iskola képviseli, s közöttük az egyik a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, amely kategóriájában a legmagasabb adható támogatást (60.000 euro) nyerte el.
A választott téma dimenzióit, valamint a fentiekben kiemelteket is alátámasztva jól illusztrálják mindezt a pályázati anyagot bíráló szakértői véleményben rögzítettek: „A pályázat ötlete kiváló: a hazai és uniós közoktatási intézmények haszonnal forgathatják majd az „Élménypedagógia, erdei iskola és aktív turizmus” című modellprogramot, amelyet a pályázat során kidolgozni terveznek. Kifejezetten pozitív az a megközelítése, hogy olyan program kidolgozására törekszik, amely élményszerű, és ötvözi az informális módszereket a hagyományos, formális oktatással. Az önmagában is fontos témaválasztás mellett szintén pozitívum, hogy külön hangsúlyosan jelenik meg az inklúzió fontossága és a differenciált megoldások előnyben részesítése annak érdekében, hogy a kevesebb lehetőséggel rendelkező diákok számára is a lehető legtöbbet kínálja a kifejleszteni kívánt mintaprogram.”
A pályázati program címeként, mottójaként választott „Élménypedagógia, erdei iskola és aktív turizmus” összetett-összekapcsolt gondolatsora külön – külön, s nemkülönben együtt értelmezve is jól érzékelteti a pályázó iskola/iskolák pedagógiai hitvallását, az oktatásban és nevelésben vallott, s napjainkban is alkalmazott szemléletmódját, valamint gyakorlatát, amellyel kapcsolatosan túlzás nélkül mondhatjuk és használhatjuk egyaránt a „korszerű” vagy éppen a „progresszív” jelzőket. Az „élménypedagógiai” megvalósítás természetesen nem újkeletű dolog egy – egy iskola mindennapos oktató – nevelő munkájában, akár iskolán belüli vagy éppen – s az utóbbi időben egyre inkább teret nyerő – iskolán és tanórán kívüli programok, foglalkozások és „órák” („out of school learning”) megvalósítása során és közben. Összekapcsolva e gyakorlatot a felnövekvő generációk, a diákok természet – környezetvédelmi és a fenntarthatóságra nevelésével, valamint környezettudatos szemléletmódjának alakításával egy természetes és/vagy természetközeli környezetben működtetett erdei iskolai programban való részvétellel, úgy gondoljuk, hogy mindennek a pozitív hatása semmi mással nem pótolható. S ha mindezt még összekötjük az aktív turizmus – például a természetjárás, kerékpározás, vizes sportok stb. – különböző formáinak a mozgás, az egészséges életmód, a testi és lelki kondicionálás megvalósításával, a hatás még elementárisabb lesz/lehet minden résztvevő számára („experiential education”).
(A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium – mint „Örökös Ökoiskola –, közel két évtizede szervez és bonyolít le 5 napos és „kinnlakásos” erdei iskolai programokat a 4., 6. és 10. évfolyamos osztályok diákcsoportjai számára a Nyíregyházától 15 kilométerre, - a csendet, nyugalmat, tiszta levegőt és különleges természeti szépségeket magába foglaló Harangodi erdő ölelésében elhelyezkedő, s a Napkori Erdőgazdák Zrt. fenntartásában működtetett Harangodi Erdészeti Erdei Iskolában!)
A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium projektpartnerintézménye, a Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum szervezésében és rendezésében 2023. október 11. (szerda) – 14. (szombat) Baróton (Románia) került sor a projekt megvalósításának folyamatában, annak a „harmadik harmadában” immár második alkalommal lebonyolításra kerülő koordinációs célú nemzetközi partnertalálkozóra. A program nemzetközi relációját az adta, hogy annak egyik résztvevője magyarországi iskola, az Eötvös Gyakorlóiskola volt, míg a másik, a házigazda szervező intézmény Romániában, Baróton működő Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum volt.
● A projektcsoport partnertalálkozóra delegált tagjai:
○ Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium: Hajdú Brigitta, Jenei Andrea, Jeneiné Novák Erzsébet, Joóné Selejó Erszébet, Dr. Komáromi István, Papp Attila, Sarka Lajos, Oláh Róbert.
○ Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum: Benkő Szende, Cristian Claudiu-Stefan, Derzsi-Ráduly Kázmér, Egyed Emőke, Hegedűs Enikő, Hegedűs Attila, Nagy Botond, Tóth Beáta.
A házigazda és a vendég partnerintézmények vezetőinek (Derzsi - Ráduly Kázmér és Dr. Komáromi István igazgató) köszöntőit követően a koordinációs célú nemzetközi partnertalálkozó – az alábbi táblázatban rögzített programelemeket magába foglalva – jó hangulatban, tartalmasan és a résztvevők visszajelzései alapján élményeket is nyújtóan kellemesen, valamint hasznosan telt:
● Időpont/időtartam: 2023. október 11. (szerda) – 12. (csütörtök) – 13. (péntek)
● Utazás, mobilitás:
|
Programelem |
Humán elem |
Megjegyzés |
1. |
Utazás a Nyíregyháza – Nagykároly (Carei) – Zilah (Zalau) – Kolozsvár (Cluj – Napoca) – Torda (Turda) – Segesvár (Sighisoara) – Fehéregyháza (Albesti) – Barót (Baraolt) útvonalon Barótra |
Az utazás résztvevői az Eötvös Gyakorlóiskola projektszakmai csoportja |
Az utazás során megtett táv kb. 550 km! |
2. |
Az utazás során aktívturisztikai programelemek – ismerkedés Erdéllyel és településeivel – megvalósítása Kolozsváron (Cluj – Napoca), a Segesvár (Sighisoara)! melletti, Fehéregyházán (Albesti). |
-„- |
Kolozsvár (Cluj – Napoca): Főtér, Szt. Mihály székesegyház, Mátyás – szobor és szülőház, Babes – Bólyai Tudományegyetem, Farkas utcai református templom st.) Segesvár (Sighisoara) melletti Fehéregyházán (Albesti) található Petőfi-emlékmű az Ispánkútnál stb.) |
3. |
Érkezés Barótra (Baraolt), a csoport fogadása és rövid szakmai egyeztető megbeszélés a szervező intézmény (Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum) képviselőivel! |
Derzsi – Ráduly Kázmér igazgató (Baróti Szabó Dávid Technológiai Líceum) |
Szállás a Derzs Panzióban és ellátás a Party Pub Éteremben! |
● Program (október 11. – 12. – 13., szerda, csütörtök, péntek):
|
PROGRAMELEM |
SZEMÉLYI ELEM |
MEGJEGYZÉS |
1. |
10.00 – 10.15 (15’) A koordinációs célú nemzetközi partnertalálkozó szakmai napjainak megnyitója! (Köszöntők!)
|
Derzsi-Ráduly Kázmér projektmenedzser Igazgató Dr. Komáromi István projektmenedzser / igazgató |
Helyszín: Barti Szabó Dávid technológiai Líceum / Konferencia- terem |
2. |
10.15 – 11.00 (45’) Koordinációs célú szakmai tapasztalatcsere és beszélgetés (1) (A projekttevékenység elmúlt időszaki munkájának értékelése, digitális prezentálása, a soron következő időszak, hónapok aktuális feladatainak pontosítása, megbeszélése és ütemezése. A 9. – 10. évfolyamra kidolgozott erdei iskolai és aktívturisztikai modellprogram tartalmi elemeinek szakmai egyeztetése. A modellprogram végleges változata elkészítésének a megtervezése, egyeztetése. A modellprogram kipróbálásának és tesztelésének az előkészítése.) |
A projektmenedzsmentek és projektcsoportok tajai!
|
Helyszín: Barti Szabó Dávid technológiai Líceum / Konferencia- terem |
3.
|
11.00 – 11.15 (15’) Szünet
|
- |
- |
4. |
11.15 – 13.15 (120’) Koordinációs célú szakmai megbeszélés és műhelymunka (2)
|
A projektmenedzsmentek és projektcsoportok tajai!
|
Helyszín: Barti Szabó Dávid technológiai Líceum / Konferencia- terem
|
5. |
13.15 – 14.00 (45’) Ebédszünet
|
A projektcsoportok tagjai |
Helyszín: Party Pub Étterem (Barót) |
10. |
14.00 – 18.45 (4.45’) Koordinációs célú szakmai tapasztalatcsere és beszélgetés (3) |
A projektmenedzsmentek és projektcsoportok tajai!
|
Helyszín: Barti Szabó Dávid technológiai Líceum / Konferencia- terem
|
11. |
19.00 Vacsora
|
A projektcsoport tagjai |
Helyszín: Party Pub Étterem (Barót) |
● Utazás, mobilitás:
|
Programelem |
Humán elem |
Megjegyzés |
1. |
Utazás a Barót (Baraolt) – Székelyudvarhely (Odorheiu Secuiesc) – Parajd (Praid) – Szováta (Sovata) – Torda (Turda) – Kolozsvár (Cluj-Napoca) – Zilah (Zalau) – Nagykároly (Carei) – Nyíregyháza útvonalon Nyíregyházára! |
Az utazás résztvevői az Eötvös Gyakorlóiskola projektszakmai csoportja |
Az utazás során megtett táv kb. 550 km! |
2. |
Az utazás során aktívturisztikai programelemek – ismerkedés Erdéllyel és településeivel – megvalósítása Szejkefürdőn (Baile Seiche), Farkaslakán (Lupeni), Korondon (Corund), Paraidon (Praid) és Szovátán (Sovata)! |
-„- |
Szejkefürdő (Baile Seiche): településföldrajz, Orbán Balázs nyughelye, síremléke stb. Farkaslaka (Lupeni): településföldrajz, Tamási Áron szülőháza és nyughelye, síremléke stb. Korond (Corund): településföldrajz, népművészet, fazekasság stb. Parajd (Praid): településföldrajz, Só-szoros tanösvény, Sóbánya stb. Szováta (Sovata): településföldrajz, Szváta turisztikai adottságai, Medve – tó stb. |
3. |
Érkezés Nyíregyházára a késő délutáni órákban! |
-„- |
- |