„Akik arra születtek….” – a pedagógusképzést népszerűsítő országos program a Nyíregyházi Egyetemen

Duplájára nőtt a pedagógusképzésre jelentkezők száma az elmúlt két évben – mondta Dr. Balatoni Katalin, köznevelési helyettes államtitkár a Nyíregyházi Egyetemen. Az intézmény adott otthont az „Akik arra születtek…” című országos programsorozat mostani állomásának, november 27-én, melynek fő célja a pedagógus pálya népszerűsítése a leendő szakemberek körében. A szakmai előadók mellett a tankerületek, a szakképzési centrumok és más intézményfenntartók standjainál a térségben nyitott pedagógus (tanári, tanítói, óvodapedagógusi) álláshelyekről is tájékozódhattak az érdeklődők.

 

A Kerekerdő Tagóvoda néptáncbemutatójával indult az „Akik arra születtek…” című országos, pedagóguspályát népszerűsítő programsorozat a Nyíregyházi Egyetem Bessenyei aulájában. Az intézmény immár több mint 60 éve, 1962 óta elismert tanárképzési helyszín. Az országban egyedülálló népzene- és népikultúra-tanár szak is a kínálat része. A rendezvényen éppen ezért az egyetem hallgatóiból álló Boróka énekegyüttes is bemutatkozott.

Az eseményt Dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár nyitotta meg, aki a Nyíregyházi Egyetemen hallgatóként szerzett pozitív tapasztalatairól is beszélt. Elmondta: A programsorozat célja, hogy a jövő munkavállalói és munkáltatói találkozzanak, ismerkedjenek, keressék a közös utakat. Mint mondta: Korunk kihívásaira reagálni kell pedagógusként, oktatásirányítóként és olyan képzési rendszert kell biztosítani, amely 20-30 év múlva is időtállónak bizonyul. „Magyarországon 2024-ben történelmi mértékű béremelés kezdődött a pedagógusoknál, ami 2025-ben folytatódik. Ennek rövidtávú hatása már látszik, hiszen 2022-höz képest megduplázódott a pedagógusképzésre jelentkezők száma.  Tizenötezren kezdtek idén szeptemberben képzést a különböző korosztályokból. A béremelést és a pedagógus életpálya bevezetését követően ma a köznevelésben mintegy 3000 fővel több pedagógus dolgozik, mint 1 évvel ezelőtt. Ezek fontos lépések afelé, hogy ismét vonzóvá váljon a tanári pálya, de azt is meg kell mutatnunk a jelen hallgatóinak, hogy miért ez a világ legcsodálatosabb hivatása ” – fejtette ki a köznevelési helyettes államtitkár.

Dr. Szabó György, a Nyíregyházi Egyetem rektora elmondta:  a pedagógus hivatás értéke időről időre megkopik, ezért van szükség arra, hogy szerepéhez méltó helyre kerüljön. Hozzátette: a  jövő generációja a tanárok kezében van. „Ez nem egy szakma, ez egy választott hivatás és nagyon komoly elhivatottság kell ahhoz, hogy valaki ezen a rögös úton elinduljon” – tette hozzá a rektor.

Pécsi Rita neveléskutató szerint fontos, hogy a hallgatók tisztában legyenek a személyes motivációjukkal és lássák: azon túl, hogy egy tantárgyat tanítanak, az emberformálásban is nagy szerepük van. „A valóságtól való leszakítottsággal, az érzelmi intelligencia sekélyességével mind-mind találkoznak majd pedagógusként és fontos, hogy erre már most készüljenek, vértezzék fel magukat tudással, eszközzel, figyelemmel” – fejtette ki a szakember.

Marik Laura angol-ének szakos szakközépiskolai tanár, 2022-ben #kérjegydaltatanártól címmel indított videósorozatot a tiktokon. Interaktív előadásában az énektanításban használt módszereit mutatta be a közönség segítségével.

Pécsi Beáta Ágnes a Nyíregyházi Tankerületi Központ vezetője az intézményi hálózat bemutatásán túl a térségben nyitott álláslehetőségekről is beszélt. A leginkább keresettek a tanítók mellett a matematika, fizika, informatika, angol és testnevelés szakos tanárok.

Az előadások sorát Grünwald Tamás, a Kulturális és Innovációs Minisztérium Felsőoktatás Szakmai Koordinációjáért Felelős Főosztály vezető-kormányfőtanácsosa zárta. Elmondta: az elmúlt 20 évben négyszer alakult át a tanárképzés, legutóbb 2022-ben volt rendszerszintű változás, amikor annak osztatlan jellegét megszüntette a kormányzat. Az értékközpontú, gyakorlatorientált tanárképzés tartalmi átalakítását 2024-ban pilot jelleggel három intézményben, köztük a Nyíregyházi Egyetemen kezdték meg. Ennek egyik lényeges pontja a képzési és kimeneti követelmények Nemzeti alaptantervvel és kerettantervekkel való megfeleltetése volt. Emellett a gyakorlatra fordított időt növelni volt szükséges a teljes képzés huszonöt százalékára. Az előadások után a résztvevők, hallgatók és pedagógusok az intézményfenntartók standjainál kaphattak információt betöltetlen álláshelyekről, egyéb lehetőségekről.

Sebők András, a Nyíregyházi Egyetem harmadéves angol-testnevelés tanár szakos hallgatója is a standoknál érdeklődött a nyitott pozíciók iránt. Elmondása szerint a pedagógusképzés kezdetben nem szerepelt a továbbtanulási tervei között, a második szemeszterben azonban már tudta, hogy ez a hivatás teljessé teheti az életét.

A rendezvény standjainál hat térségi tankerületi központ, a Nemzeti Pedagógus Kar óvodai tagozata, valamint öt, a térségben működő szakképzési centrum mutatkozott be. 

További fotók a Nyíregyházi Egyetem honlapjának képtárában:

https://www.flickr.com/photos/nyiregyhaziegyetem/albums/721777203222195…