Ugrás a tartalomra

Neuromorzsák a Nyíregyházi Egyetemen – Élményalapú workshop az inkluzív oktatásért

Hogyan taníthatunk hatékonyan egy olyan közösségben, ahol többféle tanulási, figyelmi és kommunikációs különbség jelenik meg? Milyen módszerek, technikák vezethetnek eredményre? Az „Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért” szakmai csapata egy különleges, élményalapú workshopot tartott a Nyíregyházi Egyetem oktatói és munkatársai számára. A fókuszban a neurodiverzitás állt – közösen átélt helyzeteken, tapasztalatokon, játékokon és beszélgetéseken keresztül. A kurzus további három online workshoppal folytatódik, melyekre még jelentkezhetnek az érdeklődők.  

Az inklúzió szemléletformáló ereje az oktatásban

– Harmadik éve dolgozunk együtt a Nyíregyházi Egyetemmel azzal a céllal,  hogy olyan pedagógushallgatók kerüljenek ki a felsőoktatásból, akik már inkluzív szemlélettel, érzékenyebben tudnak reagálni a gyerekek sokféleségére – mondta Bokor Györgyi, gyógypedagógus, az „Egy sima, egy fordított – Egyesület az Inklúzióért” alapítója, szakmai vezetője.  „Ez alkalommal az egyetemi oktatókhoz, munkatársakhoz jöttünk, hogy minél több oktató ismerje fel a hallgatók közötti sokféleséget, és megfelelő eszközökkel tudja kezelni azt.”

A Neuromorzsák címmel indított, több programelemből álló kurzust a Bessenyei György Pedagógusképző Központ, valamint a Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ együttműködésében szervezte az egyesület. Az első, jelenléthez kötött programot 2025. október 8-án tartották az egyetemen, ahol szituációs játékokkal, tapasztalatcserével, elméleti ismeretek átadásával segítették a résztvevőket az egyesület szakemberei.

Láthatatlan különbségek – a neurodiverzitás kihívásai

– Az oktatók általában jól tudják kezelni azokat a hallgatókat, akiknek látható fogyatékosságuk van – például kerekesszékkel vagy fehér bottal közlekednek. De mi történik akkor, ha egy neurodiverzitásban érintett hallgatóval találkoznak, aki nem "látszik másnak", mégis komoly nehézségekkel küzd a tanulás során? – tette fel a kérdést Bokor Györgyi.

– Mi mindig az empátián keresztül közelítünk. Nem pusztán tudást szeretnénk átadni, hanem olyan élményt nyújtani, amely megváltoztatja a gondolkodást. Azt szeretnénk, ha a résztvevők saját élményen keresztül tapasztalhatnák meg, milyen lehet neurodiverzitással élni. Egy hétköznapi szituációba  – például egy közös étkezés – helyezkedve be tudjuk mutatni azokat a rejtett nehézségeket, amelyekkel ezek a hallgatók nap mint nap szembesülnek – foglalta össze a szakmai vezető. Hozzátette: a neurodiverzitás gyűjtőfogalomként egyre szélesebb körben ismert. Ide tartoznak például az autizmus spektrumzavar, az ADHD, a beszédfejlődési eltérések vagy a pszichoszociális nehézségek is. Ezek - mint mondta - nem új jelenségek, viszont a diagnosztika fejlődésével egyre pontosabban felismerhetők. A neurodiverzitással élő hallgatók szükségletei gyakran jelentősen eltérnek az átlagos egyetemistáétól, így az oktatók megszokott módszerei sokszor nem működnek hatékonyan – fogalmazott a szakember.

A több programból álló kurzushoz online tanagyagot is kapnak a résztvevők. A jelenléti formában megtartott foglalkozást pedig további három online workshop követi majd.  Ezekre Dr. Nagy Andreánál, a Mentálhigiénés és Esélyegyenlőségi Központ vezetőjénél jelentkezhetnek az egyetem oktatói, munkatársai.

További információk és jelentkezés: nagy.andrea@nye.hu
Fotó: Váczy Norbert