„Előkarácsony” a Nyíregyházi Egyetemen - Három iskola kapott ajándékot az egyetem LEGO® Stúdiójában
Különleges ajándékozást szervezett a Nyíregyházi Egyetem Matematika és Informatika Intézete 2025. novemberben 13-án. A LEGO® Education Innovation Stúdióban három általános iskola képviselőinek adtak át robotika csomagokat és versenypályákat. Az „előkarácsonyi” gesztus célja az volt, hogy minél több diák tapasztalhassa meg a játékos tanulás, a robotika és a programozás élményét.
A korábbi évek First LEGO® League versenyének pályáit órai keretek között is használhatják ezentúl három megyei iskolában. A LEGO® módszertan egyik legeredményesebb hazai gyakorlóhelye a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium két pályát is kapott a Matematika és Informatika Intézet által szervezett ajándékozáson.
Dr. Juhászné Molnár Tünde, az iskola vezetőpedagógusa szerint az intézményben már évek óta látható, milyen erős hatása van a LEGO® módszertannak a tanulásra és a gyerekek fejlődésére.
„Iskolánkban minden C. osztály matematika-tehetséggondozó csoportként indul, ahol LEGO® módszertannal tanítjuk a matematikát. Ahogy az ókori bölcselet is mondja: "Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam és megértem!” Mi pontosan erre építünk. Már a számok összeadása, a helyi értékek tanulása tízes, százas, majd ezres számkörben is sokkal érthetőbbé válik ezzel a módszerrel”-fogalmazott a pedagógus. A LEGO® elemek segítségével nemcsak a matematikai gondolkodást fejlesztik, hanem a kreativitást, a finommotorikát, a kommunikációt és a csapatmunkát is. „Sok feladatot nem egyénileg, hanem csoportban oldanak meg a gyerekek. Ez fejleszti az együttműködést, az egymásra figyelést, a közös gondolkodást.” A pedagógus szerint a LEGO® módszertan bevezetése valódi fordulópontot jelentett az iskolai oktatásban. „Igenis beszélhetünk LEGO® módszer előtti és utáni időszámításról, hiszen tapasztaljuk, hogyan változik a diákok hozzáállása a tanuláshoz. Bízom benne, hogy minél többen meglátják ebben a lehetőséget, és hogy a következő pedagógus-generáció is nyitott lesz a megújulásra, mert a gyerekeknek ma már valóban játékalapú, élménypedagógiai központú oktatásra van szükségük.”
Az együttműködés a Nyíregyházi Egyetem LEGO® Stúdiója és a térség iskolái között példaértékű. „Szerettünk volna egy előkarácsonyi ajándékot adni azoknak az iskoláknak, amelyek már elkötelezettek a LEGO® módszertan és a robotika mellett” – fogalmazott Szabó József Mihály, a Matematika és Informatika Intézet mesteroktatója, a stúdió szakmai vezetője. „Az átadott csomagok a korábbi First LEGO® League versenyekből származnak, a Submerged és a Masterpiece pályák. A célunk az, hogy ezek az intézmények még magasabb szintre emeljék a robotika oktatását. Mindhárom iskola szorosan kötődik az egyetemhez, pedagógusaik itt végeztek, és ma is aktívan együttműködnek velünk. A Nyíregyházi Egyetem gyakorlóiskolája két pályát kapott, a Móra Ferenc Általános Iskola Petőfi Tagintézménye és az Ibrányi Árpád Fejedelem Általános Iskola pedig egy-egy LEGO® versenypályával gazdagodott.”
A LEGO® Stúdióban az elmúlt években komoly szakmai hálózat épült ki: Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében már több mint 250 pedagógus vett részt a módszertani képzéseken, és több mint 200 intézményben oktatnak ezekkel az eszközökkel. „Nemcsak a térségben, hanem az ország minden megyéjében jelen vagyunk és több ezer pedagógus ismeri, alkalmazza is a LEGO® módszertanát”- fogalmazott a stúdió szakmai vezetője.
Fotó: Dajka Bence Imre








