Ugrás a tartalomra

A Nyíregyházi Egyetem és az Eötvös Gyakorlóiskola képviseletében a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetségének XVI. Országos Konferenciáján

A 26 gyakorlóiskolát magába foglaló Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége (GYISZ) évente más-más helyszínen, rendszeresen egy-egy kiemelt, az oktatással (köznevelés és felsőoktatás), a pedagógiával és az oktatásmódszertannal foglalkozó témát fókuszba állítva életre hívja az a gyakorlóiskola igazgatóinak és a gyakorlóiskolai pedagógusok részvételével megrendezésre kerülő országos konferenciáját.

Az idei tanévben a „Aktuális kihívások és lehetőségek a közoktatásbanmottóval került megszervezésre és lebonyolításra a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetségének XVI. országos konferenciája Budapesten. A 2025. november 13. – 15. között megrendezett konferenciának az Eötvös Lóránt Tudományegyetem (ELTE) két gyakorlóiskolája, az ELTE Gyertyánffy István Gyakorló Általános Iskola és az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium voltak a szervezői és házigazdái.

A Nyíregyházi Egyetem által fenntartott és működtetett GYISZ – tag Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumot Dr. Komáromi István igazgató, Árva Mónika és Jeneiné Novák Erzsébet pedagógusok képviselték a háromnapos igazgatói és a gyakorlóiskolai pedagógusok szakmai konferenciáján.

A Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége (GYISZ) konferenciái általában minden esetben két fő részből, a gyakorlóiskolák vezetőinek, igazgatóinak konferenciájából és a vezetőtanítók- és tanárok módszertani konferenciájából áll, egymást követően és egymással szinkronban lebonyolítva azt, azokat.

Az idei tanévben a GYISZ – konferencia az „Aktuális kihívások és lehetőségek a közoktatásbanmottóval került megszervezésre és lebonyolításra azzal a céllal, hogy a közneveléshez és a gyakorlati tanárképzéshez kapcsolódó aktuális kihívásokra és lehetőségre keressen és próbáljon meg választ/válaszokat adni az előadásokon, a „jó gyakorlat” – ok prezentálásán és a műhelyfoglalkozásokon keresztül az alábbi tartalommal:

  • a mesterséges intelligencia az oktatásban,
  • az SNI/BTM státuszú gyerekek (integrált) oktatása,
  • a tanulók mentális jólléte, a támogató közeg kialakításának eszközei és módszerei,
  • a szociális készségek fejlesztése a foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül,
  • az új típusú gyakorlatok tapasztalatai a pedagógusképzésben.

Az igazgatói és a gyakorlóiskola pedagógusok számára szervezett konferencián – többek között – az alábbi szakmai programlátogatások/programok történtek és előadások hangzottak el:

  • a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet tevékenységének és munkájának megismerése (a ChatGPT, a mesterséges intelligencia és a robotika megjelenése és alkalmazási lehetőségei az iskolában/oktatásban),
  • az „AL”, mint pedagógiai exoskeleton. A tanári szakértelem felerősítése. (Török Balázs, Mozaik Kiadó)
  • Autista és ADHD – s tanulók támogatása a többségi oktatásban. Szigethi Zsófia)
  • Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban (Miholics Zoltán, KRÉTA IFM),
  • A pályaszocializációs gyakorlatok rendszere és szerepük a hallgatók szakmai tanulásában az ELTE tanárképzésében. Célok, sikerek és dilemmák. (Dr. Rapos Nóra)

(E témához kapcsolódóan a GYISZ igazgatói értekezletén Dr. Komáromi I. tolmácsolásában/közvetítésében közreadásra került – a Dr. Márton Sára NYE Pedagógusképző Központ főigazgatójának és Dobos Zoltánnénak, az Eötvös Gyakorlóiskola gyakorlati képzéséért felelős igazgatóhelyettesének – az új típusú, gyakorlatorientált tanárképzésnek a Nyíregyházi Egyetemen történő bevezetésével és megvalósításával kapcsolatos programja, annak jellemző elemei és gyakorlata.) 

A Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége (GYISZ) XVI. Konferenciának természetesen meghatározó része, eleme volt az Iskolaszövetség elmúlt időszakban, tanévben végzett tevékenységének és munkájának az elemző, értékelő megbeszélése (Láng György GYISZ – elnök), aktuális kérdések megvitatása, valamint a soron következő, Szekszárdon megrendezendő konferenciájának a kitűzésére.

A gyakorlóiskolák XVI. országos szakmai konferenciájának programja – számos, 10 workshopot és 80 előadást fémjelző – előadó színvonalas és jó gyakorlatainak a közreadásával, bemutatásával – a különböző tematikus szekciókban péntek délután és szombat délelőtt folytatódott. Az szervezők – rendezők az alábbi Workshopban és „Jó gyakorlatok / tudásmegosztás” szekciókban tervezve bonyolították le és adtak helyet a konferencia előadásainak:

  • Workshopok: „Újtípusú gyakorlatok tapasztalatai a pedagógusképzésben” / „Mesterséges intelligencia az oktatásban” / „Szociális készségek fejlesztése foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül” / „SNI/BTMN státuszú gyerekek (integrált) oktatása”
  • „Jó gyakorlatok / tudásmegosztás” szekciók: „A tanulók mentális jóléte” / „Újtípusú gyakorlatok tapasztalatai a pedagógusképzésben” / „Mesterséges intelligencia az oktatásban” / „Szociális készségek fejlesztése foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül” / „Szociális készségek fejlesztése foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül – élményalapú tanulás” / „SNI/BTMN státuszú gyerekek (integrált) oktatása”

A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumot a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége XVI. Konferenciáján – az egyes választott tematikus szekciókban az Eötvös Gyakorlóiskola innovációjaként, „Jó gyakorlat” – ként közreadott szakmai előadásaival – Árva Mónika, Jeneiné Novák Erzsébet és Dr. Komáromi István képviselte.

Az Eötvös Gyakorlóiskolát képviselő pedagógusok az alábbi szekciókban tartott előadásokat közvetítették, s adták közre:

Árva Mónika: Szekció / „Szociális készségek fejlesztése foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül – élményalapú tanulás” / Előadás / „Orosz nyelv, élmény, kultúra – Kapu a világra a gimnáziumi órákon”,

Jeneiné Novák Erzsébet: Szekció / „SNI/BTMN státuszú gyerekek (integrált) oktatása” / Előadás / „Beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése a logopédiai foglalkozásokon”,

● Dr. Komáromi István: Szekció / „Szociális készségek fejlesztése foglalkozásokon és tanórákon, illetve azon kívül” / Előadás / „Az iskolai, iskolán és tanórán kívüli oktatás – nevelés, az élménypedagógia és az ifjúsági-, az iskolai és diákturizmus, az aktívturizmus sokrétű kapcsolata, összefüggései (A diákok, diákközösségek szociális készségeinek fejlesztése az iskolán és a tanórán kívüli oktatás-nevelés lehetőségein, az aktívturisztikai programokon keresztül)”

A Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége (GYISZ) Budapesten megtartott XVI. országos Konferenciája – a november 15 – én, szombaton délután megtartott záróértekezletén Láng György GYISZ – elnök által hangsúlyozottan kiemelve – eredményesen és sikeresen zárult, fejeződött be.

Dr. Komáromi István

 

1. fotó: Az igazgató konferencián az Eötvös Kiadó ügyvezető igazgatója, Tóth Tibor József mutatja be a kiadó tevékenységét

 

 

2. fotó: Láng György GYISZ – elnök és a gyakorlóiskolai igazgatók hallgatják az Eötvös Kiadó ügyvezető igazgatójának tájékoztatóját

 

 

3. fotó: A gyakorlóiskolai igazgatók a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetben a mesterséges intelligencia, a ChatGPT oktatási alkalmazási lehetőségeiről hallgat tájékoztatást

 

 

4. fotó: A gyakorlóiskolai igazgatók a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetben a robotika alkalmazásával ismerkednek (1)

 

 

5. fotó: A gyakorlóiskolai igazgatók a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetben a robotika alkalmazásával ismerkednek (2)

 

 

6. fotó: Árva Mónika előadása (1)

 

 

7. fotó: Árva Mónika előadása (2)

 

 

8. fotó: Jeneiné Novák Erzsébet előadása (1)

 

 

9. fotó: Jeneiné Novák Erzsébet előadása (2)

 

 

10. fotó: Dr. Komáromi István előadása (1)

 

 

11. fotó: Dr. Komáromi István előadás (2)

 

(Fotók: Dr. Komáromi I. és Jeneiné N.E.)