Ugrás a tartalomra

Innováció és kutatás, mesterpedagógusi és kutatótanári tevékenység a Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban

Ha megkérnének bennünket, hogy mutassuk be a gyakorlóiskolában folyó oktató-nevelő munkát a következő kifejezésekkel jellemezhetnénk a nevelőtestület tevékenységét: magas színvonalú oktatás, folyamatos szakmai fejlődés, publikációk, konferenciákon való részvétel, tankönyvírás, kutatótevékenység. Az Eötvös Gyakorlóiskolában tanító pedagógusok számára ez egy teljesen természetes gyakorlat. Nem gondoljuk, hogy bárhol van olyan pedagógus, aki megelégszik azzal, amit egyszer megtanult, és amiből diplomát kapott. A dolgok olyan ütemben változnak, és olyan gyors ütemben fejlődik a világ, a kommunikáció, a kutatások, a tudományok, amivel egy igényes pedagógusnak kötelező lépést tartani. Ehhez, a fejlődésre, változásra nyitott és belsőleg motivált pedagógusgárda szükséges.

Az Eötvös Gyakorlóiskola a közoktatási feladatok mellett felsőoktatási feladatokat is ellátó intézmény, oktatási „műhely” amelynek oktatási – képzési portfóliójában természetes módon jelenik meg az innováció, a kreatív pedagógiai és szakmai tevékenység, s nemkülönben a tudományos igényű és jellegű munka egyaránt. Mindez a színvonalas tanítási órákon, egyetemi intézeti óraadói feladatvállalásban, előadásokon és kutatásban való gyakorlóiskolai részvételben, szakpublicisztikai és tankönyvírói tevékenységben, s az utóbbi években egyes területeken a tudományos minősítés, fokozatszerzés területén elért eredményekben mutatkozik megA szakmai előrehaladás minden pedagógus számára konkrét formáját jelenítik meg a pedagógus életpályán való különböző kategóriájú és fokozatú előmeneteli lehetőségek. Ezeket a lehetőségeket a gyakorlóiskola pedagógusai kihasználták, az iskola pedagógusainak minősítettségét az alábbi táblázat mutatja:

Fokozat / kategória

Létszám

A tantestület létszámához viszonyított százalékos arány

Gyakornok

 3 fő

 3 %

Pedagógus I.

28 fő

28 %

Pedagógus II.

44 fő

44 %

Mesterpedagógus

17 fő

17 %

Kutatótanár

1 fő

  1 %

 

● A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium pedagógusainak innovatív szellemiségét fémjelzik – a fenti statisztikai kimutatásban – a különböző fokozatokba, kiemelten a „Mesterpedagógus” és a „Kutatótanár” fokozatba soroltak, minősítettek relatíve magas száma, aránya. Az Eötvös Gyakorlóiskola mesterpedagógusai, akik tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértőként dolgoznak: Ágoston Éva Edina, Airault-Uri Andrea, Dobos Zoltánné Pető Erzsébet, Joóné Selejó Erzsébet, Kis Szabolcs, Kovács Józsefné, Kurinszky Andrea Katalin, Nagyné Mussó Judit, Dr. Pethőné Zatureczki Tünde Margit és Tóth Tamás.

Az Eötvös Gyakorlóiskola mesterpedagógusai, akik különböző területeken mesterprogramot valósítanak/valósítottak meg az intézményben:

Mesterpedagógus

A mesterprogram címe/témája

 

Árva Monika, Andrea

„Az orosz nyelvi civilizációs ismeretek beemelése és alkalmazása a gimnázium 9-12. évfolyamán az orosz nyelvi órák ismeretanyagába”

Jeneiné Novák Erzsébet

„Tanulási nehézségek felismerése és kezelése”

 

Nagy József

„A kiegészítő szerek, és azok szerepe a torna oktatásban”

Pinczés Ákos

„A fenntarthatóság integrálása az angol nyelv órákba gimnáziumi osztályok 9-11. évfolyamán”

Stahorszki Krisztina

„Út a sikeres nyelvvizsgához -tehetséggondozás az angol nyelvi órán”

Szécsi Zsolt

„A korcsolya oktatás, mint önálló sportág beépítése az iskolai testnevelésbe”

Szénás Anetta

„Tartalom alapú nyelvoktatás élménypedagógiai módszerekkel a sikeres nyelvvizsgáért”

Vas György

„A falmászás, mint önálló sportág beépítése a Nyíregyházi Eötvös Gyakorlóiskola testnevelés óráiba”

 

A pedagógusok új életpályájáról szóló törvény által meghatározott és rögzített fokozatok tekintetében a „Kutatótanár” fokozat a legmagasabb szintű minősítettség. Különböző – objektív és szubjektív tényezők – következtében az e kategóriába sorolt, pedagógusok száma és aránya a legkisebb, a legalacsonyabb, a különböző köznevelési intézményekben.

A Nyíregyházi Egyetem Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban dolgozik „Kutatótanár” kategóriába sorolt pedagógus:

Kutatótanár

A kutatótanári program címe/témája

Dr. Komáromi István Tibor

„Az iskola világa, az iskolán és tanárán kívüli élményalapú, a tanárok és a diákok közötti interaktivitásra, intenzív együttműködésre épülő oktatás – nevelés és szemléletformálás kapcsolata, összefüggései az ifjúsági, az iskolai- és diákturizmus, elsősorban az aktívturizmus különböző formáit magába foglaló iskolai modell rendszerszemléletű és gyakorlatorientált fejlesztésével.”

 

(Komáromi István földrajz – történelem szakos általános- és középiskolai – PhD tudományos minősítéssel, doktori fokozattal rendelkező – tanár 2015 – ben nyerte el a „Kutatótanár” címet, majd azt 2020 – ban, s legújabban 2025 – ben minősítési eljárás keretében a követelményeknek megfelelve ismételten megvédte azt.)

A pedagógus életpálya különböző kategóriájú és fokozatú előmeneteli lehetőségei – a) Gyakornok, b) Pedagógus I., c) Pedagógus II., d) Mesterpedagógus, e) Kutatótanár – területén az egyes fokozatokban az Eötvös József Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium pedagógusai által elért és képviselt eredményei az iskola oktatási – nevelési és innovációs tevékenységének meghatározó tényezőjeként vannak jelen az intézmény tevékenységében.  Gratulálunk az Eötvös Gyakorlóiskola pedagógusainak az elért eredményekhez, s sikeres szakmai munkát kívánunk a továbbiakban.

 

Nyíregyháza, 2025. december 04.

 

Dobos Zoltánné Pető Erzsébet – Dr. Komáromi István