Ugrás a tartalomra

Biztonságot adó játék – autizmussal élő gyerekek látogattak a Nyíregyházi Egyetem LEGO® Stúdiójába

Harmadik alkalommal jártak a Göllesz Viktor Általános Iskola tanulói a Nyíregyházi Egyetem LEGO® Education Innovation Stúdiójában december elején. Az autizmussal élő és sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztésében minden alkalom újabb előrelépést jelent. A csoport szeptember óta havonta látogatja az egyetemi foglalkozásokat. A gyerekeknek már önmagában az utazás, a helyszínváltás és az új környezet is nagy kihívás, mégis hónapról hónapra bátrabban és felszabadultabban érkeznek az egyetemre.

Komplex fejlesztés

A programot Karakóné Mihalovics Ágnes, a Göllesz Viktor Általános Iskola, Szakiskola és EGYMI gyógypedagógusa kíséri és készíti elő. Saját osztályában is LEGO®-módszerrel tanítja a matematikát, emellett LEGO® szakkört is indított az iskolában. „Azt keressük, kit hogyan tudunk bevonni az együttműködésbe. Van olyan kisfiú, aki korábban nem nagyon beszélt, mostanra már színeket nevez meg, és sokkal aktívabban vesz részt a játékokban. Ezek nekünk is nagyon nagy eredmények” – mondta. A pedagógus szerint már az is óriási fejlődési lehetőség, hogy a gyerekek együtt utaznak, jegyet vesznek, szabályokat követnek. A stúdióban pedig olyan környezetben próbálhatják ki magukat, ahol az újdonságok nem ijesztőek, hanem kíváncsivá teszik őket. „A LEGO® módszer azért működik jól, mert játékosan, több érzékszerven keresztül segít bevonni a gyerekeket – így könnyebben kapcsolódnak, tovább figyelnek, és szívesebben kommunikálnak”- fogalmazott a gyógypedagógus, aki mentortanárként egyetemi hallgatókkal is megosztja az új módszertani lehetőségeket.

Különleges program – valódi előrelépések

A foglalkozásokat Szabó József Mihály, a LEGO® Education Innovation Stúdió szakmai vezetője tartja. Úgy látja: ez az együttműködés a speciális igényű gyerekek miatt különösen értékes. „Sok iskolával dolgozunk, de ez a program kiemelt jelentőséggel bír, mert azt is figyeljük, hogyan tud a LEGO® valódi segítséget adni az autizmussal élő és a sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztésében. A fejlődés jól látható, és ez leginkább a pedagógusok elhivatott munkájának köszönhető – mi ehhez szeretnénk a legjobb módszereket biztosítani.” A decemberi alkalom több szempontból volt különleges. Most először egyetemisták is csatlakoztak a programhoz. „Fontos, hogy a hallgatók találkozzanak ilyen helyzetekkel, és megtapasztalják, milyen érzékeny és értékes munka ez. A gyerekeknek pedig hatalmas dolog, hogy feloldódnak, játszanak, együttműködnek” – tette hozzá a szakmai vezető. A foglalkozáson egy Mikulás-építő versenyt is rendeztek a gyerekeknek a B épület bejáratánál található LEGO® élménysarokban.